• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Piesi z pierwszeństwem podczas wchodzenia na przejście. Sejm przegłosował zmiany

Krzysztof Koprowski
22 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowe regulacje dają pieszemu wchodzącemu na przejście pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami z wyjątkiem tramwaju. Kierowcy i piesi muszą także zachować "szczególną ostrożność". Nowe regulacje dają pieszemu wchodzącemu na przejście pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami z wyjątkiem tramwaju. Kierowcy i piesi muszą także zachować "szczególną ostrożność".

Sejm w czwartek zdecydowaną większością głosów przyjął nowelizację prawa o ruchu drogowym. Od 1 czerwca piesi zyskają pierwszeństwo przed pojazdami w momencie "wchodzenia na przejście". Ponadto wprowadzono ograniczenia w korzystaniu z telefonów na przejściu, ustanowiono minimalne odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu oraz ujednolicono prędkość w obszarze zabudowanym.



Czy jeżdżąc autem w krajach, gdzie pieszy ma pierwszeństwo przed przejściem, stosujesz się do tego prawa?

To już drugie podejście do zmian w przepisach dotyczących pierwszeństwa pieszych. Podobne rozwiązania próbowano wprowadzić w 2015 r., jednak wówczas na wniosek posła Aleksandra Pocieja z Platformy Obywatelskiej przegłosowano jego odrzucenie.

W czwartek nowy-stary projekt zmian zyskał znacznie większą aprobatę posłów. Poparli go wszyscy biorący udział w głosowaniu członkowie Prawa i Sprawiedliwości oraz Lewicy, a także większość Koalicji Obywatelskiej. Na "nie" głosowało niemal całe ugrupowanie Konfederacji.

Uwzględniając głosy wszystkich parlamentarzystów, za nowelizacją przepisów opowiedziało się 423 posłów, 22 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu, a 10 nie wzięło udział w głosowaniu (w tym z naszego regionu Jerzy Borowczak z KO).

Z Pomorza przeciwko opowiedzieli się: Tadeusz Aziewicz (KO), Jarosław Wałęsa (KO), Artur Dziambor (Konfederacja) oraz Michał Urbaniak (Konfederacja).

Przeciwny zmianom był również Grzegorz Braun (Konfederacja), który do Sejmu dostał się wprawdzie z okręgu wyborczego w Rzeszowie, ale wcześniej - podobnie jak Jarosław Wałęsa - ubiegał się o fotel prezydenta Gdańska.

Kursy prawa jazdy w Trójmieście



Wyniki głosowania w podziale na ugrupowania w Sejmie. Wyniki głosowania w podziale na ugrupowania w Sejmie.

Pieszy zyskuje pierwszeństwo, wchodząc już na przejście



Co konkretnie zakłada nowelizacja przepisów? Wprowadza dwie kluczowe zmiany w pierwszeństwie pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje zapis w brzmieniu:

Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:

- Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Zachowanie ostrożności dotyczy również pieszego:

- Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.

Czytaj także: Mała rewolucja w prawie drogowym. Większa ochrona pieszego


Polska od lat jest w ogonie państw europejskich pod względem bezpieczeństwa na przejściach i jednocześnie jednym z nielicznych, gdzie pieszy nie ma pierwszeństwa, zbliżając się do przejścia. Liczba zabitych pieszych w przeliczeniu na milion mieszkańców w latach 2016-2018. Dane pozyskano od wydziałów policji lub urzędów statystycznych. Polska od lat jest w ogonie państw europejskich pod względem bezpieczeństwa na przejściach i jednocześnie jednym z nielicznych, gdzie pieszy nie ma pierwszeństwa, zbliżając się do przejścia. Liczba zabitych pieszych w przeliczeniu na milion mieszkańców w latach 2016-2018. Dane pozyskano od wydziałów policji lub urzędów statystycznych.

Zakaz korzystania z telefonów na przejściach dla pieszych



Ponadto w toku prac nad ustawą wprowadzono zapis, który w razie wypadków może przysporzyć problemów pod względem interpretacji i udowodnienia winy lub wręcz zachęci kierowców do próby fałszowania śladów na miejscu zdarzenia. Mowa tutaj o używaniu "telefonów i innych urządzeń elektronicznych":

- [Zabrania się:] Korzystanie z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz na przejściu dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.
Warto przy tym podkreślić, że w 2018 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przeprowadzono badania w terenie, obserwując zachowania ponad 6,1 tys. pieszych, z których wynikało, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.

Są to wyniki bardzo zbliżone do zachowań kierowców. W 2015 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dokonano w terenie obserwacji zachowań ponad 19,6 tys. kierowców, w wyniku których stwierdzono, że 4,4 proc. używa telefonu, trzymając go w ręku w trakcie prowadzenia pojazdu.

W razie wypadku śmiertelnego rodzina pieszego może być na przegranej pozycji, ponieważ trudno będzie udowodnić, że pieszy nie korzystał z telefonu, który znaleziono obok ofiary. W razie wypadku śmiertelnego rodzina pieszego może być na przegranej pozycji, ponieważ trudno będzie udowodnić, że pieszy nie korzystał z telefonu, który znaleziono obok ofiary.

Minimalne odległości na "ekspresówkach" i autostradach



Nowelizacja prawa o ruchu drogowym wymusza też zachowanie minimalnej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych oraz autostradach. Zgodnie z treścią ustawy odstęp między pojazdami musi być nie mniejszy niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd, wyrażony w metrach.

Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.

Zasada ta nie obowiązuje jednak przy wyprzedzaniu, co podobnie jak z używaniem urządzeń elektronicznych daje dużą swobodę do interpretacji, zwłaszcza na drogach wielopasowych, którymi z założenia są autostrady i większość dróg ekspresowych.

Nowe znaki na polskich drogach. Propozycje Ministerstwa Infrastruktury



Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę. Od 1 czerwca w Polsce, wzorem wszystkich krajów europejskich, ograniczenie 50 km/h w obszarze zabudowanym będzie obowiązywało przez całą dobę.

50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym



Ponadto w ramach nowelizacji ujednolicono prędkość w obszarze zabudowanym. Po wejściu w życie przepisów nie będzie już podziału na godziny nocne i dzienne - przez całą dobę maksymalna prędkość (o ile nie stanowi inaczej oznakowanie) wyniesie 50 km/h.

Nowe przepisy od 1 czerwca 2021 r., ustawa trafi do Senatu



Pierwotnie wszystkie nowe regulacje miały wejść w życie już 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw, jednak ostatecznie ustalono vacatio legis na 1 czerwca 2021 r.

Przegłosowana ustawa trafi teraz do Senatu i ewentualnie ponownie pod głosowanie poprawek przez Sejm. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych i dużą jednomyślność parlamentarzystów, dokument niebawem powinien uzyskać podpis prezydenta Andrzeja Dudy.

Przypomnijmy, że zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych były zapowiedziane już w exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r. jako jeden z priorytetów działań rządu, przy czym Morawiecki mówił o "wprowadzeniu pierwszeństwa pieszych jeszcze przed wejściem na przejście", a nie jak to ujęto w ustawie podczas "wchodzenia na przejście".

Nowe przepisy mają uniemożliwić jazdę "na zderzaku" na drogach szybkiego ruchu. Nowe przepisy mają uniemożliwić jazdę "na zderzaku" na drogach szybkiego ruchu.

Kierowcy jeżdżą za szybko, dlatego nie stracą prawa jazdy



W nowelizacji przepisów, wbrew wcześniejszym zamiarom, nie zdecydowano się wprowadzić zasady odbierania prawa jazdy przy przekroczeniu o 50 km/h dopuszczalnej prędkości w obszarze niezabudowanym. Przepis ten nadal obowiązuje w obszarze zabudowanym.

Jak informowała w 2020 r. "Rzeczpospolita", o usunięciu tej poprawki zdecydowało... zbyt częste przekraczanie dopuszczalnej prędkości przez kierowców.

Według wyliczeń Związku Powiatów Polskich wprowadzenie tego rozwiązania na obszarach niezabudowanych zwiększyłoby liczbę decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy o ok. 40 tys. spraw rocznie, a to z kolei wymusiłoby zwiększenie zatrudnienia urzędników do obsługi tych spraw.

Zasada zachowania bezpiecznej odległości w ustawie nie dotyczy wyprzedzania. Zasada zachowania bezpiecznej odległości w ustawie nie dotyczy wyprzedzania.

Min. Sprawiedliwości ingeruje w przepisy ruchu drogowego



Przeciwne tym zmianom było także Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach uzgodnień międzyresortowych, które tłumaczyło, że byłby to zbyt restrykcyjny środek karny przy prędkościach rozwijanych na drogach w obszarze niezabudowanym.

Zdaniem resortu kierowanego przez Zbigniewa Ziobro w przypadku obszaru zabudowanego dodatkowe 50 km/h oznacza przekroczenie prędkości aż o 100 proc., podczas gdy na drogach ekspresowych (maks. prędkość 120 km/h) "tylko" o ok. 42 proc., zaś na autostradach (maks. prędkość 140 km/h) - ok. 36 proc.

Opinie (247) 9 zablokowanych

  • a jak nie ustąpię pieszemu to ile mandat? 50zł?

    czyli pieszy jak się nie zastosuje to zginie, a kierowca jak się nie zastosuje to dostanie 50zł jak go złapią?

    hahah państwo z kartonu

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    Nie potrafią raz a dobrze napisać tzw. kodeksu drogowego.W ciągu roku około sto poprawek i dalej jest to tzw.bubel prawny. Potem się dziwią, że jest tyle wypadków. Skoro prawo jest niestabilne to nic dziwnego, że nie jest przestrzegane. Kierowcy tylko częściowo są winni spowodowaniem wypadków. Głównymi winowajcami jest ustawodawca uchwalając buble prawne, tzw policja drogowa która już dawno przestała sprawować swoją rolę do jakiej została powołana oraz beznadziejne oznakowanie szczególnie w znaki zakazu.

    • 42 17

    • ojjj chyba przesadzasz. (3)

      główną przyczyną wypadków jest nadmierna prędkośc. Co jest niejasnego w przepisach według ciebie w tej kwesti?

      • 8 6

      • (2)

        Nadmierna prędkość jest pojęciem względnym. Jeśli masz na myśli, że to jest każda prędkość powyżej dopuszczalnej, to jest to logiczny błąd. Bowiem w przeciwnym wypadku jak tylko byś przekroczył prędkość dozwoloną, powodowałbyś wypadek. A tak się nie dzieje.
        Tak, wiem, że ta nadmierna prędkość jako przyczyna wypadków to taki skrót myślowy. Gorzej, że jest oficjalną "przyczyną" wypadków wpisywaną w rubryki policyjne. Mniej papierkowej roboty i trafia się na podatny grunt populistycznej i mało refleksyjnej części opinii publicznej.
        To samo z przejściami dla pieszych i statystyką liczby ofiar śmiertelnych. To kwestia zawansowania infrastruktury. Przejścia dla pieszych powinny być znacznie lepiej zabezpieczone, przede wszystkim dodatkowo oświetlone, co w Polsce wciąż jest przypadkiem rzadkim.

        • 7 8

        • -Ograniczenie prędkości nie jest względne. To konkretna wartość
          -Co do przejść również bzdura. 90% kierowców nie reaguje na znaki, a 86% jak badania pokazują przekracza dozwoloną prędkość w obrębie przejść dla pieszych !!!! To jest główna przyczyna takich wypadków. Pędzenie przez przejście, a potem tłumaczenie się że ja nie widziałem. Nie wiem skąd się pieszy tam wziął.

          • 3 2

        • Akurat to Twój wywód niewiele ma wspólnego z logiką, ponieważ mylisz przyczynę z determinantą.

          • 3 0

    • Głównymi winowajcami to są kierowcy bez cna wyobraźni

      Wystarczy spojrzeć na ankietę - 12% na ten moment w sposób dobitny pokazało, że nie ma predyspozycji psychicznych do prowadzenia jakiegokolwiek pojazdu mechanicznego.

      • 5 1

  • To teraz uwaga. Kto na kursie miał ćwiczenie, badanie, test potwierdzający umiejętność oceny odległości? Weźmy 100 ludzi i zadajmy im pytanie ile to jest 60m(120kmh /2), niech pokażą np najbliższy punkt w tej odległości, podpowiem ~12 długości samochodu osobowego a jak wygląda obwodnica. Zostawisz więcej jak 5m i już się ktoś pakuje.

    • 3 0

  • Jarosław Wałęsa przeciw zmianom, które mają podniesć bezpieczeństwo na drogach.. (1)

    .. i tym samym zbliżyć nas do bardziej "cywilizowanych" krajów.

    Wszystko w temacie..

    • 4 4

    • Wałęsa sam zapiep**a 100 na godzine

      Ma immunitet to mu wolno

      • 4 0

  • O, to świetna wiadomość!

    Czyli, rozumiem, idziemy konsekwentnie wzorem niemieckim? Likwidacja przejść bez sygnalizacji przez jezdnie wielopasmowe, depenalizacja przechodzenia w miejscach niewyznaczonych i wyznaczone przejścia dla pieszych nie częściej niż co kilka kilometrów??

    • 3 0

  • Jak zwykle bubel.

    Pierwszeństwo powinien mieć także pieszy stojący przed przejściem lub na wysepce między pasami ruchu. Inaczej pirat będzie to interpretował jako "nagłe włączenie się do ruchu". Polska piractwem i bezprawiem stoi - nic sobie nie robią z zabranych praw jazdy, a Zero jeszcze potwierdza niemoc państwa. Piratów dałoby się wyeliminować z dróg w tydzień - gdyby tylko chcieć.

    • 4 6

  • Jaki kraj takie przepisy

    "...o usunięciu tej poprawki zdecydowało... zbyt częste przekraczanie dopuszczalnej prędkości przez kierowców."
    No jak ich nie kochać. Zalegalizujcie jeszcze alkohol i narkotyki bo duzo kierowców jeżdzi pod ich wpływem

    • 4 2

  • Działania na mianach

    odległość = prędkość / 2 czyli odległość mierzymy w km/h, Jaka powinna być odległość między samochodami jadącymi 100km/h? Odpowiedz wg planszy "ministerstwa": 50km/h. Fizyka kurs podstawowy. Niechlujstwo dla zaawansowanych.

    • 1 0

  • średnio raz dziennie kierowca nie ustępuje mi na przejściu (2)

    i muszę uciekać spod kół bo bym zginął -
    dziki kraj

    • 5 7

    • To coś z Tobą ewidentnie nie tak

      Bo mi ustępuje 99% kierowców, sam za kierownicą też ustępuję każdemu. Może karma wraca?

      • 7 4

    • A pomyślałes może żeby nie włazić na przejście wprost przed jadący samochód? Może jakbyś chwilkę zaczekał mógłbys przejść bezpiecznie nie narażając swojego życia i zdrowia? Pomyśl naprawdę warto w końcu to chodzi o twoje życie!

      • 4 4

  • Ja bym rozszerzył ten przepis i dał im pierwszeństwo także przed pociągiem.

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Porsche?

 

Najczęściej czytane