• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne?

mJ
27 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (201)
26.03.2023. Pożar elektrycznego Mercedesa w pow. Kartuskim. Tak wyglądał "pojazd" przed zatopieniem go w kontenerze. 26.03.2023. Pożar elektrycznego Mercedesa w pow. Kartuskim. Tak wyglądał "pojazd" przed zatopieniem go w kontenerze.

Osoby, które choć trochę interesują się samochodami elektrycznymi wiedzą, że w razie pożaru ugaszenie takiego pojazdu nie jest łatwe. "Elektryków" na drogach przybywa, potencjalne ryzyko zdarzeń z takimi autami rośnie, ale czy strażacy potrafią je gasić? Co ciekawe, gdy publikowaliśmy ten artykuł strażacy z Pomorza walczyli z pożarem "elektryka". Auto zostało ugaszone po... 21 godzinach.



Czy obawiasz się samozapłonów aut elektrycznych?

Elektryfikacja europejskiej motoryzacji trwa od kilku lat. W ofertach producentów roi się od aut elektrycznych. Co zresztą zaczynamy widzieć także na naszych ulicach - samochodów z zielonymi tablicami rejestracyjnymi jest coraz więcej. A więcej "elektryków" oznacza większe prawdopodobieństwo ich uczestnictwa w kolizjach i wypadkach drogowych. Czy polscy strażacy wiedzą, jak obchodzić się z takimi samochodami? Zapytaliśmy u źródła.

Straż wie, jak gasić "elektryki"



Państwowa Straż Pożarna zapewnia, że strażacy są przygotowani do gaszenia pożarów pojazdów z napędem elektrycznym. Największą trudnością przy tego typu działaniach jest znaczne zapotrzebowanie na wodę niezbędną do gaszenia i chłodzenia palących się baterii w takich pojazdach.

Zgodnie z procedurą straży pożarnej, niewielkie pożary samochodów elektrycznych możemy gasić przy użyciu gaśnic proszkowych lub pianowych zachowując bezpieczną odległość wskazaną na etykiecie gaśnicy. Rozwinięty pożar samochodu elektrycznego gasimy z wykorzystaniem wody, piany sprężonej tzw. CAFS (Compressed Air Foam System) oraz proszkiem gaśniczym z wykorzystaniem samochodów straży pożarnej wyposażonych w zbiornik na proszek gaśniczy. Gaszenie pożarów z wykorzystaniem powyższych środków gaśniczych można prowadzić nawet bez odłączenia instalacji wysokiego napięcia w samochodzie. Minimalna odległość między źródłem pożaru a wylotem strumienia środka gaśniczego to 1 m dla rozproszonych prądów wody oraz 5 m dla zwartego strumienia wody. Pożarów samochodów elektrycznych nie gasimy za pomocą strumieni piany ciężkiej oraz średniej. Liczba spienienia to od około 5 do 200 - wyjaśnia bryg. Karol Kierzkowski, rzecznik prasowy komendanta głównego PSP.
Jedną z metod gaszenia "elektryków" jest umieszczenie ich w kontenerze wypełnionym wodą. Nie we wszystkich przypadkach jest to jedna metoda możliwa do zastosowania. Drugim problemem jest ich dostępność. Na cały kraj jest ich raptem kilka. Pomorska straż planuje zakup takiego kontenera.

W takim kontenerze zatapiane są auta elektryczne. W takim kontenerze zatapiane są auta elektryczne.

Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon? Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon?

Szkolenia i nowe zasady dla strażaków



Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej wychodząc naprzeciw nowym zagrożeniom, w czerwca 2020 roku wprowadziła w podległych jednostkach PSP "standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym". Wprowadzenie nowych procedur w jednostkach straży pożarnej poprzedzone zostały licznymi konsultacjami, m.in. z podmiotami branży przemysłu samochodowego, instytutami badawczymi i jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

W taktyce działań ratowniczych zasady przewidują wykorzystanie sprzętu pożarniczego i specjalistycznego powszechnie dostępnego na wyposażeniu samochodów ratowniczo-gaśniczych, tak aby wszystkie jednostki zdolne były podjąć skuteczne działania na miejscu akcji. Jednocześnie mając na uwadze dynamikę rozwoju branży pojazdów elektrycznych strażacy uczestniczą w licznych szkoleniach i seminariach organizowanych we współpracy z producentami samochodów, a także organizacjami pozarządowymi - dodaje rzecznik prasowy.
W Komendzie Głównej PSP powołany został zespół zadaniowy do aktualizacji wspomnianych zasad. Zadaniem zespołu jest poznawanie efektywnych metod i technik gaszenia pożarów pojazdów elektrycznych, a także wypracowanie dalszych rozwiązań mających wpływ na bezpieczeństwo ratowników podczas działań ratowniczo-gaśniczych w zdarzeniach z udziałem samochodów o napędzie elektrycznym.

Ponadto w ramach prac zespołu zwrócono się do ośmiu krajów UE z prośbą o udzielenie odpowiedzi o rozwiązaniach funkcjonujących w tych państwach w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych przy zdarzeniach z udziałem samochodów o napędzie elektrycznym. Uzyskane informacje posłużą do wypracowania jeszcze skuteczniejszych procedur w tym zakresie, co pozwoli na prowadzenie działań zapewniając jak najwyższy poziom bezpieczeństwa zarówno strażaków, jak i osób ratowanych - mówi przedstawiciel straży.
Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże

Pożary aut elektrycznych



Na szczęście, póki co, pożarów aut elektrycznych w Polsce było bardzo mało. W ubiegłym roku na terenie całego kraju odnotowano ich 10. Dla porównania - w analogicznym okresie strażacy gasili 8333 samochodów spalinowych.

Pomorscy strażacy w 2022 roku gasili trzy pojazdy hybrydowe, z czego dwa na autostradzie A1.

Ile trwa gaszenie auta elektrycznego? Długo. Średni czas działań gaśniczych przy pożarach pojazdów elektrycznych wynosi około 1,5 godz. Najdłuższy pożar "elektryka" z dnia 10 września 2021 roku w Polsce trwał... 9 godz. i 16 min.

Ciągły rozwój nowoczesnej technologii, w tym wzrost udziału pojazdów elektrycznych na całym świecie w stosunku do pojazdów spalinowych jakie są obecnie produkowane, wymusza na służbach ratowniczych, jak i producentach podejmowanie kroków służących skróceniu czasu prowadzenia działań, jak również strat z nimi związanych. Dodatkowo, skrócenie działań ratowniczych ma duży wpływ na ochronę środowiska naturalnego poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych - zakończył bryg. Kierzkowski.
Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw

  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • To zdjęcie poglądowe. Nie jest to samochód elektryczny.

26.03.2023 r. - pożar pierwszego "elektryka" na Pomorzu



Co ciekawe, w niedzielny wieczór, 26 marca, w Tuchomiu zapalił się samochód elektryczny. To pierwszy taki przypadek na Pomorzu. Do gaszenia wykorzystano zwykły kontener wypełniony wodą. Samochód spalił się do cna. Strażacy przystąpili do gaszenia w niedzielę po godz. 21. Dogaszanie w kontenerze... wciąż trwa (poniedziałek, godz. 12). Z samochodu pozostała rama i bateria, z której ugaszaniem w dalszym ciągu walczą strażacy.

Akcja gaszenia "elektryka" zakończyła się w poniedziałek, około godz. 18. Trwała blisko 21 godzin.



Jak ugasić pożar auta? Jak ugasić pożar auta?

mJ

Opinie (201) 8 zablokowanych

  • Samochody tylko spalinowe (2)

    Te elektryki to jednorazowe zabawki. Przyszłość to wodór.

    • 26 2

    • Zbiornik z wodorem to jest dopiero bomba.

      • 2 3

    • Czyli też elektryk

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    To tylko teoria (17)

    Można gasić samochód elektryczny nawet w basenie, ale najpierw trzeba znaleźć kogoś kto zaczepi liny pod takim samochodem i dźwig, który płonące auto podniesie i je tam umieści. W Niemczech kiedyś gasili elektryka 3 dni.

    • 87 3

    • chemikalia które są w bateriach palą się nawet pod wodą (12)

      • 23 0

      • (6)

        Zwłaszcza lit lubi wodę XD

        • 13 6

        • (5)

          Fajnie, tylko w bateriach nie ma czystego litu...

          • 7 7

          • dotknij wnętrza wilgotną ręką i dopuść powietrze to zobaczysz co jest i jak reaguje (4)

            • 7 0

            • Nie rozbierałeś nigdy baterii z telefonu? (3)

              Dopóki nie zrobisz zwarcia, przebijając ją na przykład metalowym nożem, absolutnie nic się nie dzieje i możesz ją sobie rozwinąć.

              Na YouTube jest pelno filmików z rozbierania baterii.

              • 2 0

              • (2)

                Podczas wypadku nie trudno o rozerwanie baterii. Im wiecej bedzie elektrykow tym wiecej bedzie wypadkow tym wiecej bedize samozaplonow.

                Pytanie czy strazacy beda mieli tyle kontenerow z woda na te palace sie elektryki

                • 2 1

              • A jak ma dojście do wypadku w hali garażowej? (1)

                I to takiego który uszkodzi baterię?

                • 2 1

              • Nie jeździsz 120km/h po hali garażowej?

                • 0 2

      • a teraz puscmy wodze wyobrazni (4)

        mija 25 lat, w typowy budynek w cetrum miasta, a w nim hala garazowa, wjazd to typowa brama 3x2,5m a w srodku 100-150 elektrykow..... i zalozmy, ze wszyscy na weekend chca sie ladowac..... pobor pradu w ci*l..... nawet nie pytam o limit roczny na gospodarstwo domowe..... a niech jeden z nich sie zapali..... i pies drapal te fury za 100 kola kazda.... ale jak pozar naruszy konstrukcje nosna to ubezpieczyciel bedzie musial zaplaci za 100-150 mieszkan po 1 mln kazde

        • 13 1

        • ubezpieczenia oc pokrywają szkody do miliona euro. powyżej dopłaca... właściciel auta :D

          • 4 0

        • A teraz nie puszczajmy (1)

          typowa stacja benzynowa w cetrum miasta, dookoła bloki, wjazd to typowa wąska uliczka 3m a w kolejce 100-150 benzynówek..... i zalozmy, ze wszyscy na weekend chca tankowac..... benzyny w ci*l..... nawet nie pytam o limit roczny na gospodarstwo domowe..... a niech jeden z nich sie zapali..... i pies drapal te fury za 100 kola kazda.... ale jak pozar naruszy konstrukcje nosna to ubezpieczyciel bedzie musial zaplaci za 100-150 mieszkan po 1 mln kazde

          • 0 10

          • podczas tankowania benzyny kierowca jest w pobliży i samo tankowanie trwa kilka minut

            • 6 0

        • Przeżyłem pożar auta z silnikiem benzynowym w hali garażowej.
          Nie trzeba szukać elektryków, których w Polsce jest jak na lekarstwo. Stare złomy, nie serwisowane stanowią większe zagrożenie od nowych aut.
          Co będzie, jak taki złom wiedzie tak sobie do hali garażowej, bo go ktoś wpuścił i tam się zapali?
          W domu, w którym mieszkam zdarza się nagminnie, że parkują auta obce, stoją na drodze ewakuacyjnej.

          • 0 1

    • pamiętam!!!1 ile piwa, wurstów i sauerkrautu przeżarli wtedy, trzy dni ogniska...

      • 3 0

    • (2)

      Taka to ekologia...

      • 3 1

      • (1)

        Bo to żadna ekologia ale "greenwashing". Prawdziwa ekologia to projektowanie i urządzanie miast tak by wszystkie potrzebne funkcje były osiągalne pieszo/rowerem/komunikacją zbiorową.

        • 2 0

        • Taak, bo jak ktoś pracuje np. w fabryce, to każdemu mini fabrykę postawią w odległości 15 minut rowerem... Tak samo Ikea, markety budowlane i wiele, wiele innych... Na wakacje też sobie pojedziesz rowerem 15 minut od domu. A co do komunikacji zbiorowej, to ja 10 minut muszę iść do tramwaju czy autobusu, a nie mieszkam na żadnym z*dupiu, więc jakie 15 minut?

          • 0 0

  • gasili 8333 spalinowych i 10 elektrycznych (10)

    Ale strach przed elektrycznymi. Ciemnota pisuaru.

    • 3 31

    • Ale wiesz ile jest aut spalinowych a ile elektrycznych? (3)

      • 8 2

      • Tak i statystycznie na 1000 aut spalinowych pali się dwa razy więcej (2)

        • 2 9

        • nie prawda (1)

          palił się 1 elektryk na 3000 aut
          spalinowych 1 na 3500
          wg danych za 2022

          • 5 2

          • Po drugie po drogach jeżdżą jeszcze auta które mają naście i dziesiat lat a elektryki są max kilkuletnie nie ma nawet czego porównywać elektryczne samochody to gaaawno wymysł unijnych retardow umysłowych

            • 4 1

    • (5)

      Po zduszeniu płomienia, pożar samochodu spalinowego jest opanowany, a elektrycznego - nie. Tak naprawdę aż do momentu utylizacji "ugaszony" pojazd elektryczny jest potencjalną bombą. Tak naprawdę pojazd elektryczny jest potencjalnym zagrożeniem po każdym zdarzeniu drogowym z jego udziałem. Zasadniczo powinno się taki pojazd zutylizować nawet po niewielkiej stłuczce. Niestety prawda jest taka, że samochody elektryczne w obecnej formule i technologii są ślepą uliczką rozwoju motoryzacji czy ogólnie mobilności indywidualnej.

      • 10 2

      • Ja mam już 3 elektryka. (3)

        Zawsze go utylizuje nawet po niewielkiej sztućce czu tam zarysowaniu zderzaka, bo to przecież tykająca bomba po takim zarysowaniu zderzaka o słupek parkingowy i nie ma co ryzykować. Ostatnio nawet chciałem utylizować jak mocniej trzasnąłem drzwiami po wyjściu z auta. Przez moment zamarłem w bezruchu i całe życie mi przeleciało przed oczami, ale miałem farta, bo bateria nie wybuchła tym razem i od teraz wchodzę i wychodzę z samochodu przez okno, a szybę otwieram i zamykam z pilota.

        • 5 6

        • kręć bekę, ale procedura wszystkich firm ubezpieczeniowych za oceanem tak wygląda (2)

          po oględzinach przez rzeczoznawcę większość nie ma prawa rejestracji i albo idzie na przemiał albo na copart na plac i trafia na aukcję

          • 9 1

          • Spokojnie (1)

            Tam niby utylizacja, a przywiozą do Polski, zaszpachlują i będziesz dumnie chwalił się przed sąsiadami elektrykiem.

            • 6 1

            • i tego obawiam się najbardziej

              widziałem jakie auta są sprowadzane z tamtych placów (byłem na kilku z nich) i co nasi albo litewscy spece robią z nimi. One wyglądają dla niewprawnego oka jak nówki z małymi przebiegami. Potem okazuje się że auto jest złożone z trzech innych, było zjarane do połowy albo zalane po dach. Byłem na Florydzie gdzie stało na placu o powierzchni ponad 20 hektarów stało pod chmurą ponad 7500 samochodów. 3/4 z nich nie miała prawa rejestracji na terenie USA i Kanady. Większość wyglądała wbrew pozorom świetnie w porównaniu do gruzów ściąganych przez lata z Niemiec. Te auta były tam wystawione po 5-10% wartości jako cena startowa i często za tyle szły na aukcji. Dla elektryków była osobna część placu i większe odstępy + jakieś osłony z niepalnych tkanin, aby w razie samozapłonu nie zajarały się samochody obok. Z dużej części baterie były całkowicie usunięte i utylizowane przez firmy, które odzyskiwały metale z nich.

              • 5 0

      • Nie elektryk tylko jego baterie. Z baterii się odzyskuje materiały.

        Sukces elektryków zależy od technologii wykonania baterii by były bezpieczniejsze, ale nie ma co się zamykać. Żadna spalinówka nie daje tak dużo momentu obrotowego od samego "dołu".

        • 1 3

  • jak to gaszą w hali garażowej? (3)

    max wysokość około 2 metry

    • 14 1

    • Zgodnie z przepsiami minimalna wysokość hali garażowej to 2,7m (1)

      W nowych budynkach hale mają średnio około 3,5-4 m wysokości

      • 0 2

      • ok ok

        popatrz jak nisko są rury różne

        • 1 0

    • Trzeba to wyciągnąć na zewnątrz.

      • 0 0

  • Czyli przede wszystkim trzeba zakazać parkowania elektryków na parkingach podziemnych. (4)

    Bo jeden taki zapalony pojazd może cały parking skasować.

    • 24 0

    • Jak na razie to mamy tylko przypadki że jeden samozapłon spalinowego auta skasował całą halę garażową (1)

      • 1 1

      • Ale to jednak spaliniaki były, nie doczytałeś do końca?

        • 0 0

    • A nawet cały budynek.

      • 0 1

    • podaj przyklad palacego się ev w hali garazowej w Polsce

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Technologia znowu wyprzedza przepisy. (3)

    To tak jak z prawem do poruszania się hulajnogami elektrycznymi po chodnikach, czy montażem fotowoltaiki gdzie ustawodawca nie wskazuje w jasny sposób wytycznych co do sposobu i dozwolonych miejsc montażu dopuszczonych w oparciu o szereg badań i konsultacji w dziedzinie bezpieczeństwa pożarowego.

    • 35 3

    • wielu rzeczy w twoim życiu nie wskazuje ustawodawca

      • 4 4

    • Technologia zawsze wyprzedza przepisy (1)

      bo technologia to rozwój a przepisy to hamulec rozwoju.

      • 1 0

      • Bardzo naiwny pogląd. Wymuszone przepisami procedury bezpieczeństwa i serwisu np. samolotów czy wind to też hamulce rozwoju? Czy chcesz powiedzieć że gdyby tylko każdy dureń mógł budować mosty i wiadukty, to w PL mielibyśmy najlepszą sieć autostrad?

        • 2 0

  • A z jakiej paki Polakom potrzebne samochody?

    Jak wygramy bedzie szybciej i po problemie.

    • 2 1

  • (2)

    Elektryki to wymysł dziwnych ludzi. Europa walczy ze zmniejszeniem zanieczyszczenia powietrza, a ruskie i chiczyki mają to serdecznie gdzieś. To samo niemiaszki, tak się drą ale otwierają nowe elektrociepłownię na węgiel. Co ci mądrale zrobią z ciężarówkami? Do trzydziestu litrów ropki na stówkę, co z ciężkim sprzętem budowlanym, stoczniowym, portowym, tam dopiero jest spalanie paliwa, a nie osobówki.

    • 25 1

    • oni się drą jak im biznes się nie zgadza

      jak jest po ich myśli to jest cacy

      • 2 1

    • Akurat najwięcej samochodów i autobusów elektrycznych jeździ w Chinach, tak że ten wiesz.

      • 1 1

  • Jest nowy rekord Polski gaszenia elektryka pod Trójmiastem! (5)

    Wczoraj ok. godz. 21 zapalił się elektryk w Tuchomiu gm. Żukowo, ostatnia informacja dzisiaj przed godz. 10 rano brzmiała że gaszenie trwa już 11 godzin i dalej jest prowadzone

    • 22 1

    • Faktycznie! (4)

      Nie mogłem uwierzyć i sam sprawdziłem - 11 godzin. A po wszystkim jeszcze wrak włożyli do kontenera z wodą. Niesamowite, że w obecnym stanie zaawansowania technologii jeszcze na siłę forsowane są przepisy nakazujące elektryki. Coś tu jest nie tak.

      • 14 2

      • wszystko jest ok, kasa musi się zgadzać

        • 7 1

      • (2)

        Bo to jest kolejny wał tym razem zielony wał pseudo ekologia aby dojechac firmy produkujace spalinôwki i lobbowac rynek

        • 3 2

        • Ale to są te same firmy co produkują elektryki (1)

          • 2 0

          • Owszem same te firmy widzą że auta które budowali dwie dekady temu jeżdżą nadal osoby prywatne sprzedają je innym osobom prywatnym które to mają samochód są mobilne ale nie muszą płacić złamanego grosza koncernom samochodowym mają auta dawno po gwarancji które mogą serwisować jak chcą i u kogo chcą za ile chcą tyle mld euro w skali roku im ucieka a jest przecież masa ludzi którzy nie chcą i nie potrzebują auta nowego kupują w życiu pięć czy sześć samochodów używanych. Korporacyjne hieny już zwietrzyły że trzeba ludziom zabrać te auta najlepiej biurokratycznym terrorem podatkowym i zmusić do kupowania nowych naszpikowanych zawodna elektroniką spalinowek albo jednorazówek elektrycznych. W wariancie docelowym samochodów nikt ma nie posiadać na własność obywatel ma wynajmować od korporacji płacić haracz za każdy km

            • 2 1

  • Elektryka nie ma jak ugasić - można go tylko schłodzić

    Bateria jest samowystarczalna pod względem palenia - nie potrzebuje dostępu do tlenu. Więc gaśnice proszkowe, czy pianowe nic nie dają.

    • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane