• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne?

mJ
27 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (201)
26.03.2023. Pożar elektrycznego Mercedesa w pow. Kartuskim. Tak wyglądał "pojazd" przed zatopieniem go w kontenerze. 26.03.2023. Pożar elektrycznego Mercedesa w pow. Kartuskim. Tak wyglądał "pojazd" przed zatopieniem go w kontenerze.

Osoby, które choć trochę interesują się samochodami elektrycznymi wiedzą, że w razie pożaru ugaszenie takiego pojazdu nie jest łatwe. "Elektryków" na drogach przybywa, potencjalne ryzyko zdarzeń z takimi autami rośnie, ale czy strażacy potrafią je gasić? Co ciekawe, gdy publikowaliśmy ten artykuł strażacy z Pomorza walczyli z pożarem "elektryka". Auto zostało ugaszone po... 21 godzinach.



Czy obawiasz się samozapłonów aut elektrycznych?

Elektryfikacja europejskiej motoryzacji trwa od kilku lat. W ofertach producentów roi się od aut elektrycznych. Co zresztą zaczynamy widzieć także na naszych ulicach - samochodów z zielonymi tablicami rejestracyjnymi jest coraz więcej. A więcej "elektryków" oznacza większe prawdopodobieństwo ich uczestnictwa w kolizjach i wypadkach drogowych. Czy polscy strażacy wiedzą, jak obchodzić się z takimi samochodami? Zapytaliśmy u źródła.

Straż wie, jak gasić "elektryki"



Państwowa Straż Pożarna zapewnia, że strażacy są przygotowani do gaszenia pożarów pojazdów z napędem elektrycznym. Największą trudnością przy tego typu działaniach jest znaczne zapotrzebowanie na wodę niezbędną do gaszenia i chłodzenia palących się baterii w takich pojazdach.

Zgodnie z procedurą straży pożarnej, niewielkie pożary samochodów elektrycznych możemy gasić przy użyciu gaśnic proszkowych lub pianowych zachowując bezpieczną odległość wskazaną na etykiecie gaśnicy. Rozwinięty pożar samochodu elektrycznego gasimy z wykorzystaniem wody, piany sprężonej tzw. CAFS (Compressed Air Foam System) oraz proszkiem gaśniczym z wykorzystaniem samochodów straży pożarnej wyposażonych w zbiornik na proszek gaśniczy. Gaszenie pożarów z wykorzystaniem powyższych środków gaśniczych można prowadzić nawet bez odłączenia instalacji wysokiego napięcia w samochodzie. Minimalna odległość między źródłem pożaru a wylotem strumienia środka gaśniczego to 1 m dla rozproszonych prądów wody oraz 5 m dla zwartego strumienia wody. Pożarów samochodów elektrycznych nie gasimy za pomocą strumieni piany ciężkiej oraz średniej. Liczba spienienia to od około 5 do 200 - wyjaśnia bryg. Karol Kierzkowski, rzecznik prasowy komendanta głównego PSP.
Jedną z metod gaszenia "elektryków" jest umieszczenie ich w kontenerze wypełnionym wodą. Nie we wszystkich przypadkach jest to jedna metoda możliwa do zastosowania. Drugim problemem jest ich dostępność. Na cały kraj jest ich raptem kilka. Pomorska straż planuje zakup takiego kontenera.

W takim kontenerze zatapiane są auta elektryczne. W takim kontenerze zatapiane są auta elektryczne.

Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon? Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon?

Szkolenia i nowe zasady dla strażaków



Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej wychodząc naprzeciw nowym zagrożeniom, w czerwca 2020 roku wprowadziła w podległych jednostkach PSP "standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym". Wprowadzenie nowych procedur w jednostkach straży pożarnej poprzedzone zostały licznymi konsultacjami, m.in. z podmiotami branży przemysłu samochodowego, instytutami badawczymi i jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

W taktyce działań ratowniczych zasady przewidują wykorzystanie sprzętu pożarniczego i specjalistycznego powszechnie dostępnego na wyposażeniu samochodów ratowniczo-gaśniczych, tak aby wszystkie jednostki zdolne były podjąć skuteczne działania na miejscu akcji. Jednocześnie mając na uwadze dynamikę rozwoju branży pojazdów elektrycznych strażacy uczestniczą w licznych szkoleniach i seminariach organizowanych we współpracy z producentami samochodów, a także organizacjami pozarządowymi - dodaje rzecznik prasowy.
W Komendzie Głównej PSP powołany został zespół zadaniowy do aktualizacji wspomnianych zasad. Zadaniem zespołu jest poznawanie efektywnych metod i technik gaszenia pożarów pojazdów elektrycznych, a także wypracowanie dalszych rozwiązań mających wpływ na bezpieczeństwo ratowników podczas działań ratowniczo-gaśniczych w zdarzeniach z udziałem samochodów o napędzie elektrycznym.

Ponadto w ramach prac zespołu zwrócono się do ośmiu krajów UE z prośbą o udzielenie odpowiedzi o rozwiązaniach funkcjonujących w tych państwach w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych przy zdarzeniach z udziałem samochodów o napędzie elektrycznym. Uzyskane informacje posłużą do wypracowania jeszcze skuteczniejszych procedur w tym zakresie, co pozwoli na prowadzenie działań zapewniając jak najwyższy poziom bezpieczeństwa zarówno strażaków, jak i osób ratowanych - mówi przedstawiciel straży.
Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże

Pożary aut elektrycznych



Na szczęście, póki co, pożarów aut elektrycznych w Polsce było bardzo mało. W ubiegłym roku na terenie całego kraju odnotowano ich 10. Dla porównania - w analogicznym okresie strażacy gasili 8333 samochodów spalinowych.

Pomorscy strażacy w 2022 roku gasili trzy pojazdy hybrydowe, z czego dwa na autostradzie A1.

Ile trwa gaszenie auta elektrycznego? Długo. Średni czas działań gaśniczych przy pożarach pojazdów elektrycznych wynosi około 1,5 godz. Najdłuższy pożar "elektryka" z dnia 10 września 2021 roku w Polsce trwał... 9 godz. i 16 min.

Ciągły rozwój nowoczesnej technologii, w tym wzrost udziału pojazdów elektrycznych na całym świecie w stosunku do pojazdów spalinowych jakie są obecnie produkowane, wymusza na służbach ratowniczych, jak i producentach podejmowanie kroków służących skróceniu czasu prowadzenia działań, jak również strat z nimi związanych. Dodatkowo, skrócenie działań ratowniczych ma duży wpływ na ochronę środowiska naturalnego poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych - zakończył bryg. Kierzkowski.
Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw

  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • To zdjęcie poglądowe. Nie jest to samochód elektryczny.

26.03.2023 r. - pożar pierwszego "elektryka" na Pomorzu



Co ciekawe, w niedzielny wieczór, 26 marca, w Tuchomiu zapalił się samochód elektryczny. To pierwszy taki przypadek na Pomorzu. Do gaszenia wykorzystano zwykły kontener wypełniony wodą. Samochód spalił się do cna. Strażacy przystąpili do gaszenia w niedzielę po godz. 21. Dogaszanie w kontenerze... wciąż trwa (poniedziałek, godz. 12). Z samochodu pozostała rama i bateria, z której ugaszaniem w dalszym ciągu walczą strażacy.

Akcja gaszenia "elektryka" zakończyła się w poniedziałek, około godz. 18. Trwała blisko 21 godzin.



Jak ugasić pożar auta? Jak ugasić pożar auta?

mJ

Opinie (201) 8 zablokowanych

  • Elektryki to część zielonego wałukolejny raz robia nas w bambuko

    • 3 2

  • Powinien być zakaz wjazdu tymi pojazdami do hal garażowych i parkingów podziemnych (5)

    A jeszcze niektórzy sobie instalują dodatkowe przyłącza w halach garażowych i ładują te jeżdżące bomby.
    Powinien być całkowity zakaz wjeżdżania do takich miejsc.

    Sprawa jest bardzo poważna, bo pożar takiego auta to olbrzymia temperatura, oraz praktycznie niemożliwość ugaszenia go w takim miejscu - wóz stażacki nie wejdzie, nawet strażacy nie będą ryzykować życia, zwłaszcza że jest to temperatura która będzie zapalać sąsiednie pojazdy z paliwami płynnymi, w efekcie może doprowadzić do naruszenia konstrukcji budynku.

    Suma gwarancyjna OC to marny 1mln eur, co w przypadku szkód w budynku prawie na pewno nie pozwoli go przywrócić do stanu sprzed pożaru, do tego jeśli chodzi o "samozapłon" to ubezpieczalnia ma też szereg możliwości na wymiganie się od odpowiedzialności.

    Samochody elektryczne z tego względu powinny mieć inną obowiązkową polisę OC z dużo wyższą sumą gwarancyjną obejmującą istotne ryzyko że budynek pod którym parkują nawet trzeba będzie po pożarze wyburzyć i zbudować od nowa.

    Bo prawda będzie taka że jak wybuchnie pożar którego skutki to będzie kwota np. 10mln zł, ubezpieczalnia OC wypłaci swoje gwarancyjne 1mln EUR, a potem oczywiście można się sądzić (i bez problemu wygrać) resztę sumy od właściciela spalonego elektryka, ale w praktyce jest to kwota nie do wyegzekwowania.

    A coraz więcej tego typo pojazdów pojawia się w halach garażowych, co tak naprawdę naraża na zniszczenie cały budynek.

    Może specjalne miejsca parkingowe dla elektryków z jakimiś opuszczanymi kurtynami i przyłączami hydrantów żeby w razie wykrycia pożaru automatycznie były zalewane wodą, albo coś.

    • 8 1

    • Jak na razie wszystkie pożary w halach garażowych to samochody spalinowe (2)

      • 1 1

      • zgadza się

        • 1 0

      • Bo stanowią 99 procent wszystkich samochodów?

        • 1 1

    • podaj JEDEN przyklad z Polski gdzie zapalił się elektryk w hali garazowej (1)

      JEDEN

      • 1 0

      • A ile masz w Polsce elektryków?

        • 0 1

  • Uwielbiam statystykę i dowolny sposób interpretacji (1)

    Dane z początku roku. Auta elektryczne w PL - 61 570 szt - 10 aut się spaliło, czyli 0,016 %. Auta spalinowe w PL - 38 674 496 szt - 8333 aut się spaliło, czyli 0,022 % Reasumując. Samochody elektryczne palą się równie często jak spalinowe tyle że ich jeździ mniej ale za to gaszenie ich to koszmar. Na razie elektryki są stosunkowo młode ale poczekajcie jak "Janusze" będą ładować 5-7 letnie auta bez przeglądów.

    • 5 3

    • Te 38 mln aut spalinowych to chyba liczysz z Polska, Litwą ,Łotwą i Estonia razem

      • 2 1

  • Wincyj elektryków (1)

    Mała ilość spalonych aut elektrycznych(z zielonymi tablicami ) wynika z braku szczegółowych danych na ten temat za ubiegły rok. Ten pod Kartuzami nie jest pierwszym elektrykiem spalony w woj. Pomorskim- chyba, że w tym roku- to może tak.

    • 1 1

    • jak to dobrze, ze masz wiedze i za chwile podasz nam konkretne przyklady, ktore poprzez linkiem do danych itd

      • 0 0

  • (1)

    Najpewniejsza metoda to zepchnać do nabliższego zbiornika wodnego. Jak go nie ma pozostaje czekać, aż się wypali do końca. Sikanie wodą i czy pianą niewiele daje. Gorzej jak pożar jest w budynku, wtedy polewają ściany i konstrukcję, żeby nie doszło do rozprzestrzenienia się ognia lub uszkodzenia konstrukcji budynku.

    • 2 1

    • Moze zrob szkolenie strazakom oni nie maja Twojej wiedzy

      jesteź mizdrzem !

      • 0 1

  • Wyobraźcie sobie pożar elektryka w tuneleu pod forum

    • 5 0

  • ...dla niektórych... (4)

    ...temperatura palącego się auta elektrycznego / baterii akumulatorów/, może dochodzić do nawet 1030/ tysiąca trzydziestu / stopni Celsjusza , w tej temperaturz kruszy się i topi żelbeton / hale
    garażowe/, po drugie ,jak kontener z woda mają strażacy wprowadzić do hali garażowej ? po pożarze , w najlepszym wypadku budynek jest częściowo lub
    całkowicie do rozbiórki!!! Dla przykładu benzyniak lub diesel palą się w temp 300-350 stopni. /stopią się rury kanalizy , prąd/ .
    Jeszcze jedno po pożarze , czyszczeni tynków , posadzki , wód opadowych czyszczenie przez specjalne firmy/ związki chromu , i innych trująch pierwiastków to koszt 250-300 tys. Od zaraz powinien być wprowadzony zakaz wjazdu i parkowania EV/samochodów elektrycznych , tak jak to jest np na promach !!!

    • 8 1

    • zamiast pisac farmazony z d***y podaj przyklad gdzie w Polsce w hali garazowej spalil się elektryk. (3)

      Podaj JEDEN przyklad

      • 1 3

      • (1)

        Czyli leoiej wdrozyc typowe - Polak madry po szkodzie?

        • 2 1

        • Oczywiście na razie jak auta elektryczne stanowią pół procenta wszystkich co jeżdżą po drogach to taki jak on pieje że jest super ale jak ich będzie 2 mln to pożary w halach garażowych będą i z pewnością dojdzie prędzej czy później do sytuacji że spali się cały dom oby nie z setką ludzi np

          • 2 1

      • Ty zaszcancu a powiedz mi ile jest w Polsce samochodów elektrycznych jaki stanowią procent całości? Jak będzie ich milion czy dwa to zobaczysz zaszcancu co się będzie działo

        • 1 1

  • Alarm

    A ile szkodliwych substancji wyemitował do atmosfery ,teraz utylizacja baterii ekologicznie to byłyby setki tysięcy ale zrobią to zwyczajnie do dziury i przysypia piaskiem ,coś się może będzie sączyć do wód gruntowych

    • 2 0

  • (1)

    Nie taki pierwszy przypadek, w Zajączkowie Tczewskim też już się jeden spalił

    • 2 0

    • to była hybryda, a nie pełny elektryk

      • 0 0

  • Uwaga (2)

    Już wkrótce zakaz wjazdu aut elektrycznych do garaży podziemnych i hal parkingowych w galeriach handlowych

    • 7 2

    • Dobrze by było i bezpieczniej na pewno.

      • 3 2

    • A Ty w Ładzie pracujesz czy gdzie że tak usilnie ten zakaz wciskacz?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane