• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne?

mJ
27 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (201)
26.03.2023. Pożar elektrycznego Mercedesa w pow. Kartuskim. Tak wyglądał "pojazd" przed zatopieniem go w kontenerze. 26.03.2023. Pożar elektrycznego Mercedesa w pow. Kartuskim. Tak wyglądał "pojazd" przed zatopieniem go w kontenerze.

Osoby, które choć trochę interesują się samochodami elektrycznymi wiedzą, że w razie pożaru ugaszenie takiego pojazdu nie jest łatwe. "Elektryków" na drogach przybywa, potencjalne ryzyko zdarzeń z takimi autami rośnie, ale czy strażacy potrafią je gasić? Co ciekawe, gdy publikowaliśmy ten artykuł strażacy z Pomorza walczyli z pożarem "elektryka". Auto zostało ugaszone po... 21 godzinach.



Czy obawiasz się samozapłonów aut elektrycznych?

Elektryfikacja europejskiej motoryzacji trwa od kilku lat. W ofertach producentów roi się od aut elektrycznych. Co zresztą zaczynamy widzieć także na naszych ulicach - samochodów z zielonymi tablicami rejestracyjnymi jest coraz więcej. A więcej "elektryków" oznacza większe prawdopodobieństwo ich uczestnictwa w kolizjach i wypadkach drogowych. Czy polscy strażacy wiedzą, jak obchodzić się z takimi samochodami? Zapytaliśmy u źródła.

Straż wie, jak gasić "elektryki"



Państwowa Straż Pożarna zapewnia, że strażacy są przygotowani do gaszenia pożarów pojazdów z napędem elektrycznym. Największą trudnością przy tego typu działaniach jest znaczne zapotrzebowanie na wodę niezbędną do gaszenia i chłodzenia palących się baterii w takich pojazdach.

Zgodnie z procedurą straży pożarnej, niewielkie pożary samochodów elektrycznych możemy gasić przy użyciu gaśnic proszkowych lub pianowych zachowując bezpieczną odległość wskazaną na etykiecie gaśnicy. Rozwinięty pożar samochodu elektrycznego gasimy z wykorzystaniem wody, piany sprężonej tzw. CAFS (Compressed Air Foam System) oraz proszkiem gaśniczym z wykorzystaniem samochodów straży pożarnej wyposażonych w zbiornik na proszek gaśniczy. Gaszenie pożarów z wykorzystaniem powyższych środków gaśniczych można prowadzić nawet bez odłączenia instalacji wysokiego napięcia w samochodzie. Minimalna odległość między źródłem pożaru a wylotem strumienia środka gaśniczego to 1 m dla rozproszonych prądów wody oraz 5 m dla zwartego strumienia wody. Pożarów samochodów elektrycznych nie gasimy za pomocą strumieni piany ciężkiej oraz średniej. Liczba spienienia to od około 5 do 200 - wyjaśnia bryg. Karol Kierzkowski, rzecznik prasowy komendanta głównego PSP.
Jedną z metod gaszenia "elektryków" jest umieszczenie ich w kontenerze wypełnionym wodą. Nie we wszystkich przypadkach jest to jedna metoda możliwa do zastosowania. Drugim problemem jest ich dostępność. Na cały kraj jest ich raptem kilka. Pomorska straż planuje zakup takiego kontenera.

W takim kontenerze zatapiane są auta elektryczne. W takim kontenerze zatapiane są auta elektryczne.

Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon? Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon?

Szkolenia i nowe zasady dla strażaków



Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej wychodząc naprzeciw nowym zagrożeniom, w czerwca 2020 roku wprowadziła w podległych jednostkach PSP "standardowe zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym". Wprowadzenie nowych procedur w jednostkach straży pożarnej poprzedzone zostały licznymi konsultacjami, m.in. z podmiotami branży przemysłu samochodowego, instytutami badawczymi i jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

W taktyce działań ratowniczych zasady przewidują wykorzystanie sprzętu pożarniczego i specjalistycznego powszechnie dostępnego na wyposażeniu samochodów ratowniczo-gaśniczych, tak aby wszystkie jednostki zdolne były podjąć skuteczne działania na miejscu akcji. Jednocześnie mając na uwadze dynamikę rozwoju branży pojazdów elektrycznych strażacy uczestniczą w licznych szkoleniach i seminariach organizowanych we współpracy z producentami samochodów, a także organizacjami pozarządowymi - dodaje rzecznik prasowy.
W Komendzie Głównej PSP powołany został zespół zadaniowy do aktualizacji wspomnianych zasad. Zadaniem zespołu jest poznawanie efektywnych metod i technik gaszenia pożarów pojazdów elektrycznych, a także wypracowanie dalszych rozwiązań mających wpływ na bezpieczeństwo ratowników podczas działań ratowniczo-gaśniczych w zdarzeniach z udziałem samochodów o napędzie elektrycznym.

Ponadto w ramach prac zespołu zwrócono się do ośmiu krajów UE z prośbą o udzielenie odpowiedzi o rozwiązaniach funkcjonujących w tych państwach w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych przy zdarzeniach z udziałem samochodów o napędzie elektrycznym. Uzyskane informacje posłużą do wypracowania jeszcze skuteczniejszych procedur w tym zakresie, co pozwoli na prowadzenie działań zapewniając jak najwyższy poziom bezpieczeństwa zarówno strażaków, jak i osób ratowanych - mówi przedstawiciel straży.
Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże

Pożary aut elektrycznych



Na szczęście, póki co, pożarów aut elektrycznych w Polsce było bardzo mało. W ubiegłym roku na terenie całego kraju odnotowano ich 10. Dla porównania - w analogicznym okresie strażacy gasili 8333 samochodów spalinowych.

Pomorscy strażacy w 2022 roku gasili trzy pojazdy hybrydowe, z czego dwa na autostradzie A1.

Ile trwa gaszenie auta elektrycznego? Długo. Średni czas działań gaśniczych przy pożarach pojazdów elektrycznych wynosi około 1,5 godz. Najdłuższy pożar "elektryka" z dnia 10 września 2021 roku w Polsce trwał... 9 godz. i 16 min.

Ciągły rozwój nowoczesnej technologii, w tym wzrost udziału pojazdów elektrycznych na całym świecie w stosunku do pojazdów spalinowych jakie są obecnie produkowane, wymusza na służbach ratowniczych, jak i producentach podejmowanie kroków służących skróceniu czasu prowadzenia działań, jak również strat z nimi związanych. Dodatkowo, skrócenie działań ratowniczych ma duży wpływ na ochronę środowiska naturalnego poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych - zakończył bryg. Kierzkowski.
Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw Pożar elektrycznego Mustanga na stacji paliw

  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • Pożar samochodu elektrycznego, 26.03.2023.
  • To zdjęcie poglądowe. Nie jest to samochód elektryczny.

26.03.2023 r. - pożar pierwszego "elektryka" na Pomorzu



Co ciekawe, w niedzielny wieczór, 26 marca, w Tuchomiu zapalił się samochód elektryczny. To pierwszy taki przypadek na Pomorzu. Do gaszenia wykorzystano zwykły kontener wypełniony wodą. Samochód spalił się do cna. Strażacy przystąpili do gaszenia w niedzielę po godz. 21. Dogaszanie w kontenerze... wciąż trwa (poniedziałek, godz. 12). Z samochodu pozostała rama i bateria, z której ugaszaniem w dalszym ciągu walczą strażacy.

Akcja gaszenia "elektryka" zakończyła się w poniedziałek, około godz. 18. Trwała blisko 21 godzin.



Jak ugasić pożar auta? Jak ugasić pożar auta?

mJ

Opinie (201) 8 zablokowanych

  • Słyszałem od znajomego strażaka, że nie ma problemu z gaszeniem aut elektrycznych a ilość pożarów jest żadna

    co więcej jeszcze w Polsce nie zdarzyło się aby elektryk zapalił się w hali garażowej lub w galerii handlowej.
    Temat jest pokłosiem kompletnego braku wiedzy wśród społeczeństwa i braku pieniędzy na zakup takich aut.
    Gdyby elektryki kosztowały np 100 tys pln nagle przeciwnicy zaczęliby lubić takie auta stąd prosty wniosek.
    Wypowiedzi Polaków to w większości zazdrość i zawiść, że innym jest lepiej.

    • 2 7

  • Auta (1)

    Szczególnie elektryczne, to dobra broń dla ... terrorystów.

    • 4 0

    • Łoooo, zainspirowałeś mnie - latają już samoloty elektryczne, nic tylko porwać takiego i...

      • 0 0

  • Brednie pseudoekologow

    Elektryczny samochod nie jest ani ekologiczny ani tani. Produkcja baterii jest strasznie droga oraz zuzywa masy CO2 oraz niszczy bezpowrotnie miejsca gdzie wydobywany jest lit. Kazde uszkodzenie baterii wymusza na uzytkowniku wymiane na nowa. Pojazd elektryczny jest mniej ekologiczny niz pojazd spalinowy. Ile CO2 wydziela sie w trakcie pozaru takiego pojazdu, ktory plonie kilka godzin? Ile srodkow gasniczych i wody trzeba zuzyc aby go ugasic? A co sie wydarzy kiedy zacznie sie palic kilka takich samochodow jednoczesnie w kilku miejscach w miescie? Wprowadzanie na sile technologii, ktora nie nadaje sie do zwyklego codziennego uzytkowania przez Kowalskiego jest totalnym i**otyzmem. Tak jak wszystko samochody spalinowe powinny zostan wypchniete przez nowa technologie w swoim czasie, tak jak spalinowki wypchnely pojazdy z silnikami parowymi. Wszystko musi isc swoim tempem.

    • 6 0

  • A gdyby w farażu podziemnym zapaliło się

    20 ekektryków Budynek do rozbiórki? Gaszenie doba baseny kontenery.

    • 1 0

  • Chora Unia Europejska chce z nas zrobić Korę Północną

    Mamy żreć robaki, jeździć rowerami i zakaz latania.
    Dlatego trzeba pilnować Polski i nie głosować na Peło

    • 0 0

  • Niemcy i polityka Eurokolchozu idą ku zagładzie

    Trzeba wiać z Unii europejskiej. Oni tam postradali zmysły

    • 1 0

  • A ja tak dla kolegi zapytam,a do jeśli taki elektryk zapali się w garażu podziemnym mieszkalnym lub handlowym daj my na to w galerii Forum ..to jak wtedy gasić taki pojazd bo kontenerek odpada?? Pytanie dla nas wszystkich bo chodzi o życie i bezpieczeństwo. Może straż pożarna powinna się wypowiedzieć ?

    • 0 0

  • (1)

    Ciekawe ile mamy elektryków na Pomorzu bo pierwszy już w płomieniach wyzionął ducha a taki ładny był niemiecki

    • 1 0

    • W Gdyni na skrzyżowaniu Swarzewska Morska solidnego dzwona miał elektryczny Mercedes EQC zapewne trafił na żyletki ponieważ w miejscu gdzie on zawsze parkował nie ma go już od momentu wypadku

      • 0 0

  • Zakazać produkcji aut elektrycznych.

    Zakaz produkcji to jedyne sensowne rozwiązanie na dziś. 1) są bardzo drogie w produkcji 2) nieekologiczne-wyczerpią się złożą litu-czyli "paliwo" kopalne 3) brak wystarczającego prądu w polskiej sieci do ładowań tysięcy elektryków 4) bardzo małe zasięgi 5) jak naładować auto w lesie? 6)co z utylizacją starych 7) są łatwopalne -pożary nie do ugaszenia-auto musi wypalić się samo do końca.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane