• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obowiązek przepuszczania pieszych - ten przepis działa. Ale kontrowersji nie brakuje

Michał Jelionek
9 marca 2024, godz. 09:30 
Opinie (148)
Przepis o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym działa dobrze. Przepis o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym działa dobrze.

Rewolucyjny przepis mówiący o obowiązku zatrzymywania się kierowców przed przejściami dla pieszych w celu bezpiecznego przepuszczania przechodniów działa, i to dobrze. Chociaż wciąż kontrowersji i różnych interpretacji nie brakuje.



Obowiązek przepuszczania pieszych w momencie zbliżania się do przejścia to:

Od 1 czerwca 2021 r., czyli od blisko trzech lat, na polskich drogach piesi mają pierwszeństwo już w momencie wchodzenia na przejście. Oczywiście "moment wchodzenia" na przejście można różnie interpretować. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że kierowcy respektują przepis i przepuszczanie pieszych działa bardzo dobrze.

Według art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym:

"Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju".
W powyższym przepisie kluczowe jest drugie zdanie mówiące o wchodzeniu pieszego na przejście dla pieszych. Pieszy, który dopiero wchodzi na przejście, ale jeszcze się na nim nie znajduje, już ma już pierwszeństwo przed pojazdami.

Doskonale pamiętamy zapowiedzi wprowadzenia tego dość kontrowersyjnego przepisu w życie. Wielu kierowców było zbulwersowanych planami, ale - jak widać dziś, po prawie trzech latach obowiązywania przepisu - wyszło na dobre i nawet najwięksi sceptycy zaakceptowali zmianę. Choć przeciwiników przepisu wciąż jest bardzo dużo.

Kara z tyłu głowy



Zauważyliśmy, że nie ma większego znaczenia, czy pieszy stoi pół metra od przejścia, czy dwa metry dalej - kierowcy są czujni i zatrzymują się bez większego problemu. Z pewnością mają z tyłu głowy karę, która grozi za złamanie przepisu.

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych,
  • wyprzedzanie na przejściu lub przed nim - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych,
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych.

W przypadku recydywy kwota mandatów będzie podwojona. Co oznacza recydywa? Popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch kolejnych lat będzie skutkowało dwukrotnie wyższym mandatem. Nie dziwi więc pewna obawa kierowców przed otrzymaniem tak wysokiego mandatu.

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych

Nie brakuje nieodpowiedzialnych zachowań



Oczywiście wciąż zdarzają się nieodpowiedzialni kierowcy, piesi i... osoby kierujące hulajnogami.

Wśród kierowców najbardziej niebezpieczni są ci, którzy wyprzedzają na przejściu dla pieszych, lub bezpośrednio przed nim. To ogromne zagrożenie dla osób przechodzących przez przejście. Są też kierowcy aż nadto uprzejmi, którzy zatrzymują się przed przejściem, widząc przechodnia znajdującego się daleko od przejścia. I tak naprawdę niesygnalizującego zamiaru przejścia.



Nieodpowiedzialni piesi to grupa tych osób, które wchodzą na przejście, bo pierwszeństwo... im się należy. Nie patrzą, nie rozglądają się, po prostu wchodzą na przejście, bo kierowca przecież musi się zatrzymać. Owszem, musi, ale to tylko kierowca. Wystarczy, że będzie rozkojarzony, oślepi go słońce i tragedia gotowa. Wtargnięcia pieszych na przejścia są bardzo niebezpiecznie.

Bywają też piesi niezdecydowani, którzy do końca nie wiedzą, czy chcą przejść przez przejście już teraz, czy wolą jednak jeszcze chwilę porozmawiać z inną osobą metr od przejścia.

Bardzo niebezpieczni bywają kierujący hulajnogami, którzy nierzadko z bardzo dużą szybkością wjeżdżają przed maski samochodów.

Reasumując, po wielu miesiącach obowiązywania przepisów na naszych drogach można śmiało powiedzieć, że ich wprowadzenie było dobrą decyzją. Bo zdecydowana większość osób - kierowców i pieszych - bardzo dobrze ze sobą współpracuje.

Opinie (148) 5 zablokowanych

  • (3)

    Ile wynosi droga hamowania samochodu, a ile przechodnia? Kto (co?) produkuje w czasie przepuszczania więcej dwutlenku węgla?

    • 4 1

    • droga hamowania samochodu jadącego z umiarkowaną prędkością jest wystarczająco krótka, by uniknąć kolizji. (1)

      Dlatego strefy Tempo 30 mają sens, tak jak strefy skrzyżowań równoległych.

      • 0 5

      • najbardziej optymalna prędkość to między 40 a 50, strefy 30 są w wielu miejscach absurdalne

        • 2 0

    • Produkcja gazów pieszego jest wprost proporcjonalna do szybkości pojazdu :)

      • 0 0

  • O ile kierowcy zatrzymują się, żeby ustąpić pieszym pierwszeństwa, to rowerzyści jadący ulicą prawie nigdy tego nie robią. (2)

    • 4 3

    • wiedza anegdotyczna nie jest rzetelnym obrazem rzeczywistości (1)

      kolizje między pieszymi a rowerzystami to pomijalnie mały ułamek ogólnej liczby kolizji pojazdów z pieszymi. Rowerzysta woli lekko zwolnić i ominąć pieszego niż stawać i go przepuszczać. Kontakt wzrokowy wystarczy na uniknięcie jakichkolwiek problemów.

      • 0 1

      • Dawno nie czytałem takich głupot

        Idąc tym tropem, to jazda po pijaku też jest spoko, bo większość pijanych uważa bardziej niż trzeźwy

        • 0 0

  • Najmniej stare dziadki przepuszczają! (1)

    W sumie to jest duży postęp i kultura . Serio. Ja jeszcze pokiwam takiemu kierowcy, który dba o moje bezpieczeństwo.a co tam.?! Czasami odkiwa. :

    • 0 5

    • On nie dba o ciebie

      tylko o swoją kasę i punkty a ty zamiast kiwać zacznij myśleć

      • 2 0

  • nie wiem gdzie niby działa

    Chyba w Amsterdamie (gdzie mieszkam na codzień), byłem jakiś czas w trójmieście i szczerze mówiąc jest tragedia to co się dzieje na drogach - zarówno jako kierowca jak i pieszy. Odwykłem już od tej dziczy.

    • 0 15

  • Nie ma takiego obowiązku, (1)

    artykuł powiela medialne przekłamania. Najwięcej szkody w tym wszystkim narobiły właśnie media - trąbiąc w kółko wyłącznie o tym, że pieszy ma pierwszeństwo wchodząc na przejście.
    Pomijano natomiast dwa przepisy, które mówią, że pieszy ma zachować ostrożność i najważniejszy zapis mówiący o tym, że pieszemu nie wolno wchodzić bezpośrednio przed jadący pojazd.
    W wyniku tego piesi łażą jak święte krowy, bo media całą odpowiedzialność za sytuację na drodze przerzuciły na kierowców.

    • 14 2

    • Artykuł powiela kłamstwo, że pieszy zbliżający się ma pierwszeństwo. Natomiast przepisy dają pierwszeństwo pieszemu wchodzącemu, tj. przekraczającemu granice przejścia, więc tez zrobiłeś małe przekłamanie. Najważniejsze jest zrozumieć kto to jest zgodnie ze znaczeniem słów wchodzący, od słowa wchodzić - co oznacza - przekraczać granice, tu przejścia, czyli w praktyczne przeważnie przekraczanie krawężnika.

      • 2 0

  • Mam 64 lata.Tez kierowca.

    Widze 2-4 samochody i potem nic oddalam sie od przejscia.Dziekuje

    • 1 2

  • Zmiana dobra mimo, że przepis nieprecyzyjny (2)

    Najważniejsze, że kierowcy (w większości) uważają na przejściach i nie boją się zatrzymać by przepuścić pieszego. Zaś ci którzy tego nie robią są piętnowani. W mieście ogólnie trzeba uważać - zawsze może wylecieć pies, a za psem dziecko (bo przecież nie za piłką).

    • 20 20

    • dzieco i pies... madka przy fejsiku? (1)

      • 7 2

      • może w pracy? albo w domu obiad gotuje?

        czy matka musi chodzić z dzieckiem na smyczy aby samochodziarze mogli zapierniczać 80 km/h w terenie zabudowanym?

        • 0 0

  • Przepuszczają

    dużo się zmieniło, jest większa kultura albo strach przed mandatami i punktami kierowcy zatrzymują się i pieszych przepuszczają

    • 1 5

  • Chory przepis antyekologiczny

    A gdzie ta ekologia kiedy jeden pieszy zatrzymuje całą kolumnę pojazdów a nie mógłby poczekać chwilę.? Jak najdalej od Uni bo już niedługo będziemy niewolnikami i bez opłaty z domu nie wyjdziemy.

    • 5 1

  • Niedopracowany przepis ,ktory (1)

    ...kompletnie rozdyscyplinował pieszych . I to bylo fo przewidzenia . Tylko nie przez pajacy z rządu co to wprowadzili. Moge wysłać około 30 sytuacji tygodniowo z kamery auta - piesi przestali patrzeć na droge ! Po prostu przechodzą ! Co drugi z telefonem przy uchu - kompletnie bezkarnie . Takich nagrań mam setki!!! I co z tego?! Podobno wszyscy jesteśmy równi wobec prawa ??! Dobre sobie. Kolejna sprawa - przy takim przepisie powinno się " oddalić " wiele pasów dla pieszych ze skrzyżowań bardziej za skrzyżowanie - bo na skraju
    drogi blokują ruch ... auta nie mogą skręcić tym samym pod tak ostrym kątem nie widać pędzących rowerzystów i hulajnóg . Do tego powinno się znacznie zredukować przejscia dla pieszych . Znam drogi gdzie co pare metrów jest przejscie !!! Ludzie chodzą tam i z powrotem i drogi są ładnie sparaliżowane .No ale kogo to obchodzi z jaśnie panów posłów w limuzynach pędzących na sygnałach ... w tym kraju same niedoróbki przepisów ...ten kraj to zresztą taka kraina gdzie urzędnicy utrudniają ludziom życie - tak było jest i będzie .amen

    • 6 1

    • Mam pytanie

      A kim ty jesteś jak wsiądziesz z auta ? Nie przypadkiem też pieszym?

      • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane