• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obowiązek przepuszczania pieszych - ten przepis działa. Ale kontrowersji nie brakuje

Michał Jelionek
9 marca 2024, godz. 09:30 
Opinie (148)
Przepis o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym działa dobrze. Przepis o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym działa dobrze.

Rewolucyjny przepis mówiący o obowiązku zatrzymywania się kierowców przed przejściami dla pieszych w celu bezpiecznego przepuszczania przechodniów działa, i to dobrze. Chociaż wciąż kontrowersji i różnych interpretacji nie brakuje.



Obowiązek przepuszczania pieszych w momencie zbliżania się do przejścia to:

Od 1 czerwca 2021 r., czyli od blisko trzech lat, na polskich drogach piesi mają pierwszeństwo już w momencie wchodzenia na przejście. Oczywiście "moment wchodzenia" na przejście można różnie interpretować. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że kierowcy respektują przepis i przepuszczanie pieszych działa bardzo dobrze.

Według art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym:

"Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju".
W powyższym przepisie kluczowe jest drugie zdanie mówiące o wchodzeniu pieszego na przejście dla pieszych. Pieszy, który dopiero wchodzi na przejście, ale jeszcze się na nim nie znajduje, już ma już pierwszeństwo przed pojazdami.

Doskonale pamiętamy zapowiedzi wprowadzenia tego dość kontrowersyjnego przepisu w życie. Wielu kierowców było zbulwersowanych planami, ale - jak widać dziś, po prawie trzech latach obowiązywania przepisu - wyszło na dobre i nawet najwięksi sceptycy zaakceptowali zmianę. Choć przeciwiników przepisu wciąż jest bardzo dużo.

Kara z tyłu głowy



Zauważyliśmy, że nie ma większego znaczenia, czy pieszy stoi pół metra od przejścia, czy dwa metry dalej - kierowcy są czujni i zatrzymują się bez większego problemu. Z pewnością mają z tyłu głowy karę, która grozi za złamanie przepisu.

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych,
  • wyprzedzanie na przejściu lub przed nim - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych,
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych.

W przypadku recydywy kwota mandatów będzie podwojona. Co oznacza recydywa? Popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch kolejnych lat będzie skutkowało dwukrotnie wyższym mandatem. Nie dziwi więc pewna obawa kierowców przed otrzymaniem tak wysokiego mandatu.

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych

Nie brakuje nieodpowiedzialnych zachowań



Oczywiście wciąż zdarzają się nieodpowiedzialni kierowcy, piesi i... osoby kierujące hulajnogami.

Wśród kierowców najbardziej niebezpieczni są ci, którzy wyprzedzają na przejściu dla pieszych, lub bezpośrednio przed nim. To ogromne zagrożenie dla osób przechodzących przez przejście. Są też kierowcy aż nadto uprzejmi, którzy zatrzymują się przed przejściem, widząc przechodnia znajdującego się daleko od przejścia. I tak naprawdę niesygnalizującego zamiaru przejścia.



Nieodpowiedzialni piesi to grupa tych osób, które wchodzą na przejście, bo pierwszeństwo... im się należy. Nie patrzą, nie rozglądają się, po prostu wchodzą na przejście, bo kierowca przecież musi się zatrzymać. Owszem, musi, ale to tylko kierowca. Wystarczy, że będzie rozkojarzony, oślepi go słońce i tragedia gotowa. Wtargnięcia pieszych na przejścia są bardzo niebezpiecznie.

Bywają też piesi niezdecydowani, którzy do końca nie wiedzą, czy chcą przejść przez przejście już teraz, czy wolą jednak jeszcze chwilę porozmawiać z inną osobą metr od przejścia.

Bardzo niebezpieczni bywają kierujący hulajnogami, którzy nierzadko z bardzo dużą szybkością wjeżdżają przed maski samochodów.

Reasumując, po wielu miesiącach obowiązywania przepisów na naszych drogach można śmiało powiedzieć, że ich wprowadzenie było dobrą decyzją. Bo zdecydowana większość osób - kierowców i pieszych - bardzo dobrze ze sobą współpracuje.

Opinie (148) 5 zablokowanych

  • Szczególnie TIRowcy.

    Jakby mogli to by w ogóle nie używali pedału hamulca

    • 1 1

  • W przepisach nie ma nic o pierwszeństwie pieszego zbliżającego się do przejścia (jak mówiła pierwsza wersja artykułu i obecnie ankieta). Pierwszeństwo przed pojazdem (z wyłączeniem tramwaju) zyskał pieszy wchodzący na przejście (art. 13 i 26), jednak nadal ma zakaz wchodzenia bezpośrednio przed jadący pojazd (art. 14.1a). Kluczowa jest interpretacja "wchodzącego", zgodnie ze znaczeniem jest to pieszy przekraczający granicę przejścia (mówi o tym m.in. prof. Matczak), tj. połączenie chodnika z jezdnią, na której wyznaczono przejście - czyli w większości krawężnika.

    • 2 1

  • bzdury

    Taki sam zapis od dawna był w rozporządzeniu o znakach drogowych. Nic istotnego się nie zmieniło w kontekście przejść dla pieszych. Pieszy nie miał i nie ma pierwszeństwa przed przejściem dla pieszych. Pieszy musiał i nadal musi przed wejściem na przejście upewnić się że nie wejdzie bezpośrednio przed pojazd.

    • 3 2

  • Zarówno pieszy jak i kierowca są pelnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego.

    Zarówno kierowca jak i kierowca musi zachować ostrożność. Nie raz słyszałam że jak kierowca nie wyhamuje to on dostanie po d... bo przecież pieszy ma pierwszeństwo. Mnie w szkole uczyli że przed wejściem na jezdnie trzeba się obowiązkowo zatrzymać i minimum dwukrotnie upewnić czy można przejść przez pasy. Teraz też należało by z tej zasady korzystać tym bardziej że większość ludzi zamiast dbać o swoje bezpieczeństwo lampi się w smartfon. A co jak kierowca zasłabnie za kierownicą lub sam będzie się smartfonił?

    • 0 0

  • Skąd pochodzi interpretacja opisywana w artykule napisanym li tylko po to by ludziom zrobić wodę w głowie? Jaki przepis mówi o obowiązku zatrzymania się i przepuszczania pieszych? Kierowco masz obowiązek ustąpić pierwszeństwa na przejściu dla pieszych a pieszy ma zakaz wtargnięcia na przejście przed nadjeżdżający pojazd. Zadzwoń gościu do prawnika to się dowiesz jak manipulujesz.

    • 2 0

  • Szkodliwych nadinterpretacji ciag dalszy.

    Nie ma mozliwosci, zeby dopuscic sie nieustapienia pierwszenstwa w stosunku do stojacego nieruchomo czlowieka. Nie rozumiesz, jeden z drugim, o co chodzi, to nie osmielaj sie udzielac rad innym.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane