• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obowiązek przepuszczania pieszych - ten przepis działa. Ale kontrowersji nie brakuje

Michał Jelionek
9 marca 2024, godz. 09:30 
Opinie (148)
Przepis o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym działa dobrze. Przepis o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym działa dobrze.

Rewolucyjny przepis mówiący o obowiązku zatrzymywania się kierowców przed przejściami dla pieszych w celu bezpiecznego przepuszczania przechodniów działa, i to dobrze. Chociaż wciąż kontrowersji i różnych interpretacji nie brakuje.



Obowiązek przepuszczania pieszych w momencie zbliżania się do przejścia to:

Od 1 czerwca 2021 r., czyli od blisko trzech lat, na polskich drogach piesi mają pierwszeństwo już w momencie wchodzenia na przejście. Oczywiście "moment wchodzenia" na przejście można różnie interpretować. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że kierowcy respektują przepis i przepuszczanie pieszych działa bardzo dobrze.

Według art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym:

"Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju".
W powyższym przepisie kluczowe jest drugie zdanie mówiące o wchodzeniu pieszego na przejście dla pieszych. Pieszy, który dopiero wchodzi na przejście, ale jeszcze się na nim nie znajduje, już ma już pierwszeństwo przed pojazdami.

Doskonale pamiętamy zapowiedzi wprowadzenia tego dość kontrowersyjnego przepisu w życie. Wielu kierowców było zbulwersowanych planami, ale - jak widać dziś, po prawie trzech latach obowiązywania przepisu - wyszło na dobre i nawet najwięksi sceptycy zaakceptowali zmianę. Choć przeciwiników przepisu wciąż jest bardzo dużo.

Kara z tyłu głowy



Zauważyliśmy, że nie ma większego znaczenia, czy pieszy stoi pół metra od przejścia, czy dwa metry dalej - kierowcy są czujni i zatrzymują się bez większego problemu. Z pewnością mają z tyłu głowy karę, która grozi za złamanie przepisu.

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych,
  • wyprzedzanie na przejściu lub przed nim - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych,
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych.

W przypadku recydywy kwota mandatów będzie podwojona. Co oznacza recydywa? Popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch kolejnych lat będzie skutkowało dwukrotnie wyższym mandatem. Nie dziwi więc pewna obawa kierowców przed otrzymaniem tak wysokiego mandatu.

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych

Nie brakuje nieodpowiedzialnych zachowań



Oczywiście wciąż zdarzają się nieodpowiedzialni kierowcy, piesi i... osoby kierujące hulajnogami.

Wśród kierowców najbardziej niebezpieczni są ci, którzy wyprzedzają na przejściu dla pieszych, lub bezpośrednio przed nim. To ogromne zagrożenie dla osób przechodzących przez przejście. Są też kierowcy aż nadto uprzejmi, którzy zatrzymują się przed przejściem, widząc przechodnia znajdującego się daleko od przejścia. I tak naprawdę niesygnalizującego zamiaru przejścia.



Nieodpowiedzialni piesi to grupa tych osób, które wchodzą na przejście, bo pierwszeństwo... im się należy. Nie patrzą, nie rozglądają się, po prostu wchodzą na przejście, bo kierowca przecież musi się zatrzymać. Owszem, musi, ale to tylko kierowca. Wystarczy, że będzie rozkojarzony, oślepi go słońce i tragedia gotowa. Wtargnięcia pieszych na przejścia są bardzo niebezpiecznie.

Bywają też piesi niezdecydowani, którzy do końca nie wiedzą, czy chcą przejść przez przejście już teraz, czy wolą jednak jeszcze chwilę porozmawiać z inną osobą metr od przejścia.

Bardzo niebezpieczni bywają kierujący hulajnogami, którzy nierzadko z bardzo dużą szybkością wjeżdżają przed maski samochodów.

Reasumując, po wielu miesiącach obowiązywania przepisów na naszych drogach można śmiało powiedzieć, że ich wprowadzenie było dobrą decyzją. Bo zdecydowana większość osób - kierowców i pieszych - bardzo dobrze ze sobą współpracuje.

Opinie (148) 5 zablokowanych

  • zacznijcie karać naprawdę tych, którzy wjeżdżają na przejście hulajnogą albo rowerem (2)

    rozumiem, że ojciec z dzieckiem do 10 roku może wjechać zachowując ostrożność, co jednak, jeżeli po drugiej stronie ulicy jest droga dla rowerów? Jeżeli zacznie nagłaśniać się ten problem i zrobi kampanię w telewizji, to może przyniesie to jakieś rezultaty. Tutaj widzę naprawdę spore zagrożenie dla życia i zdrowia takiego przejeżdżającego.

    • 6 2

    • A może coś odnośnie samochodów, które wyjeżdżając z dróg podrzędnych, notorycznie tamują ruch pieszy i rowerowy?

      • 1 1

    • Tylko dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej może wjechać na przejście, ojciec musi wejść.

      • 1 0

  • Nie ma żadnego obowiązku!!!

    Tresura i dezinformacja działa.

    Pieszy nie ma żadnego większego prawa niż miał, przestańcie powtarzać kolejne kłamstwo.

    Teraz krety, ni zatrzymują się przed przejściami kiedy tylko ktoś idzie chodnikiem, bzdura całkowita.

    A najlepsze ma, to ły to te które przepuszczają pieszych na drogach rozdzielonych wysepkami, koleś przełazi przez drogę 3 pasy dalej a ten stoi i czeka.

    Tresura działa.

    • 13 3

  • Bardzo zły pomysł. Piesi zachowują się jak święte krowy. Nie patrzą, telefony w dłoni i dawaj na przejście. Masakra

    • 16 1

  • Tak!

    Tak dla Strefy Czystego Transportu w Gdyni, Gdańsku i Sopocie!

    • 1 13

  • Jako kierowca znacznie bardziej uważam na osoby przy przejściach.

    Za to mam wrażenie, że piesi zwracają mniej uwagi na samochody. W sumie efekt zmiany chyba nie do końca pozytywny bo w statystykach nie wyglàda to najlepiej. W całym ubiegłym roku w kraju doszło do 4943 wypadków z pieszymi (to wzrost o 181 wobec 2022 r.) i częściej zdarzały się potrącenia na pasach było ich 2684, czyli o 221 więcej.

    • 11 1

  • Panuje jeszcze jedno dziwne przyzwyczajenie wzięte znikąd (1)

    NIE ma przepisu nakazującego zatrzymanie pojazdu, gdy przed pasami zatrzymał się ten z naprzeciwka! Oczywiście, gdy pieszy jest juz na pasach, to warto ustąpić mu pierwszeństwa. Ale nie wtedy, gdy pasy mają np 15 metrów i pieszy jest daleko. Wtedy masz prawo jechać!
    Niepotrzebnie stajecie i tworzycie korki!

    • 10 1

    • jest szczegolnie wazne wtedy, jesli pomiedzy jezdniami istniej wysepka. Ale polski barany zatrzymuja sie po obu stronach

      a na poczatku powinni tylko z jednej

      • 1 0

  • Nieciekawy nakaz

    Kierowcy hamują z piskim przed przejściem, gasną im samochody, gapią się; ogólnie miły gest ale jako piesza nie czuję się bezpiecznie i komfortowo

    • 5 2

  • A jaka kara jest dla pieszego, ktory wchodzi na jezdnie bez upewnienia sie ze jest bezpiecznie tzn nic nie jedzie lub kierowcy (2)

    No jaka kara??? Jezdnia jest dla kierowcow. Chodnik dla pieszych. Przed wejsciem na jezdnie - masz obowiazek zatrzymac sie i popatrzec w dwie strony!!!!! A jak nie - to mandat !!!!

    • 16 2

    • A jaki obowiązek ma kierowca wjeżdżający na chodnik (często w miejscu niewyznaczonym do tego)?

      • 2 4

    • Zgodnie z taryfikatorem jest kara za wchodzenie bezpośrednio przed jadący pojazd

      Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd (art. 14 pkt 1 lit. a)
      1) na przejściach dla pieszych150
      2) w miejscach innych niż przejścia dla pieszych200

      • 0 0

  • Wtargnięcia

    Przepis dobry, kierowcy w większości super, ale piesi "święte krowy" też powinni być przykładnie karani

    • 9 2

  • Nałówek ankiety pokazuje, jak dużą wiedzę mają ludzie na temat przepisu

    Media wprowadziły ludzi w błąd i zanim w ogóle przepis wszedł w życie, to informował, że pieszy zbliżający się do przejścia ma pierwszeństwo. To nieprawda. Pieszy wchodzący na przejście ma pierwszeństwo. A przejście dla pieszych znajduje się na jezdni. Więc musi wchodzić na jezdnię. Oczywiście, ta nieścisłość i brak definicji powoduje, że były też interpretacje policjantów, że mowa o tym samym co zbliżaniu się.

    Różnica jest taka, że pieszy za krzakiem nie ma pierwszeństwa. Wpierw musi się upewnić, że może przejść w sposób bezpieczny bez wtargnięcia na jezdnię i wymuszania np. na autobusach gwałtownego hamowania.

    Ciekawie robi się z tramwajami, które jeżdżą jezdnią wraz z innymi pojazdami, bo muszą hamować wraz z pojazdami osobowymi, ponieważ ustępowanie pierwszeństwa na przejściu przez inny pojazd wymaga ustąpienia pierwszeństwa na przejściu również przez tramwaj.

    I skończyło się jak zwykle, że cała karalność, tak jak opłaty z mandatów, zrzucane są na grupę kierowców, którzy na prawdę już dużo płacą i mają obowiązków. Tymczasem piesi i rowerzyści pozostają bezkarni w przypadku łamania przepisów. W Gdańsku dotyczy to też jeżdżenia rowerem i przebiegania na czerwonym świetle. Sprawiedliwie? Nie.

    • 15 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Liftback to:

 

Najczęściej czytane