• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obowiązek przepuszczania pieszych - ten przepis działa. Ale kontrowersji nie brakuje

Michał Jelionek
9 marca 2024, godz. 09:30 
Opinie (148)
Przepis o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym działa dobrze. Przepis o ustępowaniu pierwszeństwa pieszym działa dobrze.

Rewolucyjny przepis mówiący o obowiązku zatrzymywania się kierowców przed przejściami dla pieszych w celu bezpiecznego przepuszczania przechodniów działa, i to dobrze. Chociaż wciąż kontrowersji i różnych interpretacji nie brakuje.



Obowiązek przepuszczania pieszych w momencie zbliżania się do przejścia to:

Od 1 czerwca 2021 r., czyli od blisko trzech lat, na polskich drogach piesi mają pierwszeństwo już w momencie wchodzenia na przejście. Oczywiście "moment wchodzenia" na przejście można różnie interpretować. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że kierowcy respektują przepis i przepuszczanie pieszych działa bardzo dobrze.

Według art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym:

"Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju".
W powyższym przepisie kluczowe jest drugie zdanie mówiące o wchodzeniu pieszego na przejście dla pieszych. Pieszy, który dopiero wchodzi na przejście, ale jeszcze się na nim nie znajduje, już ma już pierwszeństwo przed pojazdami.

Doskonale pamiętamy zapowiedzi wprowadzenia tego dość kontrowersyjnego przepisu w życie. Wielu kierowców było zbulwersowanych planami, ale - jak widać dziś, po prawie trzech latach obowiązywania przepisu - wyszło na dobre i nawet najwięksi sceptycy zaakceptowali zmianę. Choć przeciwiników przepisu wciąż jest bardzo dużo.

Kara z tyłu głowy



Zauważyliśmy, że nie ma większego znaczenia, czy pieszy stoi pół metra od przejścia, czy dwa metry dalej - kierowcy są czujni i zatrzymują się bez większego problemu. Z pewnością mają z tyłu głowy karę, która grozi za złamanie przepisu.

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych,
  • wyprzedzanie na przejściu lub przed nim - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych,
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu - 1,5 tys. zł i 15 punktów karnych.

W przypadku recydywy kwota mandatów będzie podwojona. Co oznacza recydywa? Popełnienie tego samego wykroczenia w ciągu dwóch kolejnych lat będzie skutkowało dwukrotnie wyższym mandatem. Nie dziwi więc pewna obawa kierowców przed otrzymaniem tak wysokiego mandatu.

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych

Nie brakuje nieodpowiedzialnych zachowań



Oczywiście wciąż zdarzają się nieodpowiedzialni kierowcy, piesi i... osoby kierujące hulajnogami.

Wśród kierowców najbardziej niebezpieczni są ci, którzy wyprzedzają na przejściu dla pieszych, lub bezpośrednio przed nim. To ogromne zagrożenie dla osób przechodzących przez przejście. Są też kierowcy aż nadto uprzejmi, którzy zatrzymują się przed przejściem, widząc przechodnia znajdującego się daleko od przejścia. I tak naprawdę niesygnalizującego zamiaru przejścia.



Nieodpowiedzialni piesi to grupa tych osób, które wchodzą na przejście, bo pierwszeństwo... im się należy. Nie patrzą, nie rozglądają się, po prostu wchodzą na przejście, bo kierowca przecież musi się zatrzymać. Owszem, musi, ale to tylko kierowca. Wystarczy, że będzie rozkojarzony, oślepi go słońce i tragedia gotowa. Wtargnięcia pieszych na przejścia są bardzo niebezpiecznie.

Bywają też piesi niezdecydowani, którzy do końca nie wiedzą, czy chcą przejść przez przejście już teraz, czy wolą jednak jeszcze chwilę porozmawiać z inną osobą metr od przejścia.

Bardzo niebezpieczni bywają kierujący hulajnogami, którzy nierzadko z bardzo dużą szybkością wjeżdżają przed maski samochodów.

Reasumując, po wielu miesiącach obowiązywania przepisów na naszych drogach można śmiało powiedzieć, że ich wprowadzenie było dobrą decyzją. Bo zdecydowana większość osób - kierowców i pieszych - bardzo dobrze ze sobą współpracuje.

Opinie (148) 5 zablokowanych

  • dlaczego w artykule autor nie opisuje,,wtargniecie pieszego na pasy"?!

    • 7 2

  • Lepiej gdyby pieszy dał znać ręką że chce przejść (1)

    Piesi bardzo często albo stoją ot tak przy pasach albo ni stąd nie zowąd wchodzą na pasy nie patrząc czy jedzie samochód. Bardzo miło, że kierowcy zatrzymują się przed pasami ale pieszy również musi zwracać uwagę na nadjeżdżające auto. Większość dalej przechodzi przez pasy stale patrząc w telefon albo są ogłuszeni muzyką słyszaną w słuchawkach.

    • 14 3

    • Lub po prostu powinno się malować jeden dodatkowy biały pas na chodniku

      Tworzyłby rozszerzone przejście dla pieszych. Wtedy wiadomo, że pieszy wchodzi na przejście juz wcześniej

      • 3 0

  • Bardzo podobają mi się te przepisy (głównie jako pieszej, ale dla mnie jako kierowcy też są OK). Jedyny minus jaki widzę, to mniemanie pieszych, że mają pierwszeństwo zawsze i wszędzie, bo wchodzą przed samochody na niemal każdej ulicy - jest przejście czy go nie ma - i oczekują, że każdy kierowca ich zauważy i przepuści....

    • 11 2

  • nowa redakcja przepisów o pierwszeństwie pieszych przyczyniła się do zmniejszenia przypadków lekceważenia limitów prędkości

    Brakuje promowania stosowania stref TEMPO 30 i stref skrzyżowań równoległych: szerokie progi spowalniające dyscyplinują kierowców próbujących twierdzić, że jeżdżą szybko ale bezpiecznie. Niedawno na Morenie (ul. Bulońska) miałem zielone, rząd samochodów stał na prawym pasie, wszedłem na przejście ale jakiś taksówkarz przejechał przede mną mimo tego, że miał czerwone światło a ja byłem na przejściu. Czujność mnie uratowała, w polskich przepisach brakuje jeszcze zapisu o "odpowiedzialności silniejszego" - może dzięki temu poprawa zachowań kierowców będzie kontynuowana.

    • 2 8

  • Dramat ul. Olimpijska Gdynia

    Przejście przy Ul. Olimpijskiej w Gdyni (COMS/GOSIR) !!! Dramat, co 10 samochód się zatrzymuje a większość dzieci, młodzieży w weekendy i wieczorami tam przechodzi!!! Może jakieś progi zwalniające. Inna sprawa, że duża część pieszych nie spogląda czy coś jedzie tylko na pewniaka wchodzi...

    • 3 6

  • Ani kierowcy ani piesi nie znają przepisów. Pierwszeństwo pieszych nie zwalnia z myślenia.

    Po 1: Pieszy w dalszym ciągu ma zakaz wychodzenia bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd.

    Po 2: Kierujący ma obowiązek ustąpić pieszemu wchodzącemu na przejście, a nie takiemu, który dopiero zbliża się do przejścia (i sam nie wie czy będzie przechodził).

    Po 3: Kierowcy, jak stoicie w korku, to zwracajcie uwagę czy stoicie na przejściu dla pieszych, bo widzę to nagminnie...

    • 9 2

  • Odprowadzanie wzrokiem pieszego przechodzącego przez przejście!

    Z tym jeszcze wielu kierowców ma problem.Niepotrzebnie tworzy zator i trudno pojąć dlaczego?!

    • 7 4

  • pieszy a pojazd uprzywilejowany (1)

    Przepis Katastrofalny w skutkach.
    Przepis dający pierwszeństwo przed kierowcami pojazdów uprzywilejowanych - bo Ci muszą zachować szczególną ostrożność jadąc jako pojazd uprzywilejowany, pieszy nie musi (ewentualnie na tramwaj musi uważać).
    Dlaczego Kierowców karać.
    Nie można dawać zwalniać z myślenia, wchodząc, przebywając na pasach - bo ja mam pierwszeństwo.
    Nie można tolerować wbiegania, wjeżdżania, przejeżdżania.
    Może czas na edukację, a jeśli za późno to zmiana przepisów, gdzie pieszy ma prawa ale i obowiązki.

    • 9 0

    • Ale mandaty dla pieszych też są wyznaczone, tylko o nich mało słychać

      Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd:(art. 14 pkt 1 lit. a)
      1) na przejściach dla pieszych150 zł
      2) w miejscach innych niż przejścia dla pieszych200 zł
      Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi(200art. 14 pkt 1 lit. b)
      Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi:(art. 14 pkt 2)
      1) na obszarze zabudowanym50 zł
      2) na obszarze niezabudowanym100 zł
      Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko50 zł(art. 14 pkt 3)
      13Przebieganie przez jezdnię50 zł(art. 14 pkt 4)

      • 2 0

  • Przez ten przepis piesi przestali się rozglądać na boki zanim wejdą na przejście.

    Zwłaszcza dzieci. Mógłbym przynajmniej raz w tygodniu wrzucić filmik z samochodowej kamery prezentujący pieszych wchodzących ślepo na przejście.

    • 18 1

  • Niestety nie wszyscy kierowcy stosują się do tych przepisów (1)

    Miałem sytuację w której stojąc przed przejściem dla pieszych 1 auto się zatrzymało a 2 przejechało dlatego zawsze czekam aż się samochody zatrzymają i wtedy przechodzę to wszystko dla bezpieczeństwa

    • 5 6

    • Bo osoba stojąca przed przejściem nie ma pierwszeństwa, zyskuje je zgodnie z art. 13 dopiero pieszy wchodzący na przejście, to jest przekraczający granicę przejście, jednakże ma zakaz robienia tego bezpośrednio przed jadący pojazd (art. 14.1a).

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane