• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Posypały się gwiazdki w testach zderzeniowych. Punto... na zero

Michał Jelionek
13 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Testy zderzeniowe Volvo XC60.

Podczas tegorocznych testów zderzeniowych Euro NCAP eksperci sprawdzili 62 najnowsze modele. 41 z nich otrzymało maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Najlepsze okazało się Volvo XC60, a najgorszy Fiat Punto, który nie otrzymał żadnej gwiazdki bezpieczeństwa.



Przypomnijmy, że test Euro NCAP składa się z serii różnych zderzeń, na podstawie których wydawane są noty w czterech kategoriach: bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, bezpieczeństwa przewożonych dzieci, bezpieczeństwa pieszych oraz ocena asystentów bezpieczeństwa. Suma ocen składa się na liczbę gwiazdek, a tych można otrzymać maksymalnie pięć.

Każdy test zderzeniowy wygląda identycznie i rozpoczyna się od czołowego uderzenia w pionową ścianę przy prędkości 64 km/h. Następnie w bok unieruchomionego pojazdu z prędkością 50 km/h uderza ruchoma przeszkoda. W trzecim teście auto ustawione jest bokiem na specjalnej platformie, która z prędkością 32 km/h wgniata się w słup. W kolejnym kroku samochody badane są pod kątem bezpieczeństwa pieszych - w przód pojazdu, w różne elementy nadwozia, z prędkością 40 km/h wystrzeliwany jest manekin. Na sam koniec testerzy sprawdzają systemy bezpieczeństwa danego modelu.


Pięć gwiazdek



Wysokie miejsce w rankingu Euro NCAP zajął VW Arteon. Wysokie miejsce w rankingu Euro NCAP zajął VW Arteon.
Volvo po raz kolejny potwierdziło, że jest światowym liderem w budowaniu najbezpieczniejszych samochodów. Przypomnijmy, że w 2015 roku ranking Euro NCAP w cuglach wygrał model XC90. Teraz w ślady swojego większego brata poszło XC60. Najniższy stopień podium również należy do Volvo. Trzecie miejsce ex aequo zajęły modele S90 i V90.

Bardzo wysoko w zestawieniu uplasowały się dwa modele Volkswagena - ArteonT-Roc. Z pewnością wiele osób zdziwi obecność w pierwszej dziesiątce rankingu dwóch modeli Subaru - XVImprezy.

Stawkę w topowej dziesiątce rankingu Euro NCAP uzupełniają: Jaguar F-Pace, Mercedes-Benz Klasa XKia Stinger.

Poniżej prezentujemy ranking aut, które najlepiej wypadły w tegorocznym rankingu (w nawiasie podano oceny wyrażone w procentach: bezpieczeństwo dorosłych pasażerów / bezpieczeństwo przewożonych dzieci / bezpieczeństwo pieszych / ocena asystentów bezpieczeństwa).

  • Volvo XC60 (98/87/76/95)
  • VW Arteon (96/85/85/82)
  • Volvo V90 (95/80/76/93)
  • Volvo S90 (95/80/76/93)
  • VW T-Roc (96/87/79/71)
  • Subaru XV (94/89/84/68)
  • Jaguar F-Pace (93/85/80/72)
  • Mercedes-Benz Klasa X (90/87/80/77)
  • Kia Stinger (93/81/78/82)
  • Subaru Impreza (94/89/82/68)
  • DS 7 Crossback (91/87/73/76)
  • Honda Civic (92/75/75/88) - drugie testy
  • Toyota C-HR (95/77/76/78)
  • Opel Insignia (93/85/78/69)
  • Mitsubishi Eclipse Cross (97/78/80/71)
  • Range Rover Velar (93/85/74/72)
  • Alfa Romeo Stelvio (97/84/71/60)
  • VW Polo (96/85/76/59)
  • Jaguar E-Pace (86/87/77/72)
  • Mazda CX-5 (95/80/78/59)
  • Porsche Cayenne (95/80/73/62)
  • Land Rover Discovery (90/80/75/73)
  • Audi Q5 (93/86/73/58)
  • Seat Arona (95/80/77/60)
  • BMW Serii 5 (91/85/81/59)
  • Seat Ibiza (95/77/76/60)
  • Renault Koleos (90/79/62/75)
  • BMW X3 (93/84/70/58)
  • BMW Serii 6 GT (86/85/81/59)
  • Skoda Karoq (93/79/73/58)
  • Hyundai i30 (88/84/64/68)
  • Jeep Compass (90/83/64/59)
  • Skoda Kodiaq (92/77/71/54)
  • Ford Fiesta (87/84/64/60)
  • Opel Grandland X (84/87/63/60)
  • Hyundai Kona (87/85/62/60)
  • Opel Crossland X (85/84/62/57)
  • Mercedes-Benz Klasy C Kabriolet (89/79/66/53)
  • Citroen C3 Aircross (85/82/64/60)
  • Mini Countryman (90/80/64/51)
  • Toyota Yaris (83/80/63/57)

Cztery gwiazdki



Honda Civic została poddana testom zderzeniowym dwukrotnie. Przy drugiej próbie auto lepiej wypadło w kategorii ochrony przewożonych dzieci, dzięki czemu otrzymało dodatkową, piątą gwiazdkę.

  • Honda Civic (92/67/75/88)
  • Opel Ampera-e (82/73/75/72)
  • Nissan Micra (91/79/68/49)
  • Citroen C3 (88/83/59/58)

Trzy gwiazdki



Ford Mustang po jednej z prób. Ford Mustang po jednej z prób.
O oblanych testach Forda Mustanga pisaliśmy na początku tego roku. Przy pierwszej próbie Mustang otrzymał zaledwie dwie gwiazdki bezpieczeństwa. Przy drugim rozbiciu samochód nieznacznie się zrehabilitował i zyskał dodatkową gwiazdkę Euro NCAP.

  • Kia Stonic (85/84/62/25)
  • Kia Rio (85/84/62/25)
  • Suzuki Swift (83/75/69/25)
  • Ford Mustang (72/32/78/61) - drugie testy
  • Citroen e-Mehari (74/78/48/25)
  • Ford C-Max (76/60/59/29)
  • Ford Grand C-Max (76/60/59/29)
  • Dacia Duster (71/66/56/37)
  • Kia Picanto (79/64/54/25)
  • Toyota Aygo (74/63/64/25)
  • Ford Ka+ (73/61/57/29)
  • Alfa Romeo Giulietta (72/56/59/25)
  • Fiat Doblo (75/46/57/25)
  • MG ZS (71/51/59/29)
  • Opel Karl (61/60/58/25)
  • DS 3 (69/37/55/29)
  • Fiat 500 (66/49/53/27)

Dwie gwiazdki



  • Ford Mustang (72/32/64/16)

Zero gwiazdek



Na szarym końcu uplasował się Fiat Punto. Z powodu braku systemów bezpieczeństwa organizacja Euro NCAP nie przyznała modelowi żadnej gwiazdki. Przypomnienie o zapięciu pasów to trochę zbyt mało. Gdyby ostatnia kategoria nie była brana pod uwagę, Punto otrzymałoby co najmniej dwie gwiazdki.

  • Fiat Punto (51/43/52/0)

Opinie (74) 1 zablokowana

  • Volvo-chainik

    Tyle ze volvo dało chinolom d... i technologia w padła w rece chinoli. Pogratulowac rozumu szwedzkim lewakom

    • 0 0

  • Alfa Romeo podczas crusch testów dojeżdzą do tej ścianki na lawecie (4)

    • 16 2

    • Komuś wiedza zatrzymała się...

      ... na roku 1997 ;)

      • 0 0

    • razem z lagunom

      • 6 0

    • Crusch??? (1)

      • 3 0

      • może crunch :)))

        słowo crush też istnieje, tylko co innego oznacza:)

        • 1 1

  • O którym modelu Punto mowa? Bo ostatni jaki się pojawił na rynku jest chyba z 2014. (2)

    • 13 2

    • (1)

      Doczytałem sobie. Same próby kolizyjne wyszły spoko ale nie ma brzęczyka pasów i kilku innych elektronicznych bajerów. Auto ma homologację z 2014 a wtedy NCAP miało inne wymogi. Dlatego lepiej patrzeć na IIHS bo tam patrzy się na bezpieczeństwo konstrukcji, a nie gadżety.

      • 1 0

      • Jak na to spojrzeć inaczej...

        ... to jest z 2005 roku, nie 2014. Umówmy się, to co teraz sprzedają pod nazwą Punto to niestety tylko lifting liftingu Grande Punto, a nie nowy model, zaledwie popłuczyny po jednym z najciekawszych aut tego segmentu. Przykro patrzeć jak świadomie ubijają ten model.

        • 0 0

  • :) (19)

    Wcale mnie nie dziwi, że Volvo jest na pierwszym miejscu :)
    Nie dość, że bezpieczny to jeszcze jak wygląda....:)
    Marzenie taki samochód :)
    Może kiedyś....

    • 21 27

    • (6)

      Jedyne Volvo co "i jak wyglada" to model Polestar 1, ktory bedzie dostepny za rok dopiero, reszta to dziadkowa stylistyka. W ostatecznosci mozna kupic V40, ale to serio ostatecznosc, tyle aut z ladniejsza stylistyka jest... Ale nie kazdy ma poczucie estetyki, jak ktos chce dobre i bezpieczne wozidlo to kazde volvo bedzie spoko. :)

      • 5 10

      • oj nie każdy, ty na pewno nie masz poczucia estetyki (5)

        • 2 4

        • (4)

          No tak, bo ludzie ktorym podoba sie golf, passat czy octavia to maja prawdziwe poczucie estetyki... :) Prawda jest taka, ze 99% polakówow nawet nie wie jak sie przyzwoicie ubrac, a co dopiero ocenic samochod.

          • 2 4

          • problem w tym że obiektywnie nie da się stwierdzić kto ma poczucie estetyki (3)

            a akurat o Golfie nikt tu nie pisał

            • 5 2

            • (2)

              Ależ oczywiście, że się da. Można ku temu użyć chociażby Prawa Sturgeona. To się pokrywa z rzeczywistością, można podać tysiące przykładów.

              • 1 4

              • to prawo najbardziej się tyczy tych którzy nie wiedzą o czym mówią

                mieścisz się w 90% tego wszystkiego co jest bzdurą wg Sturgeona

                • 0 0

              • no to proszę, uargumentuj to logicznie

                ja twierdzę że stylistyka Volvo jest genialna bo konsekwentna, teraz czekam na twój kontrargument

                • 1 0

    • (7)

      Volvo to kupa dla mało wymagającego dziadka. Zresztą to chińszczyzna.

      • 6 19

      • (1)

        Jak masz pojęcie o motoryzacji na poziomie przedszkolaka to odpuść publiczne udzielanie w tej kwestii. Dziwię się, że nie napisałeś "guga" jak mówią małe dzieci na samochody... Volvo jest jedynie w rękach chińskiego inwestora i tyle. Ma szwedzkiego prezesa, szwedzkich projektantów, inżynierów. Ba, siedziba Volvo również mieści się w Szweci. Ciekaw jestem czy tak samo mówisz o BMW czy Mercedesie, które od dawna w Chinach mają swoje fabryki.

        • 1 1

        • nie do końca masz rację

          w lokalnych chińskich fabrykach dobiera się chińskich inżynierów (tak samo dobrych) bo po prostu są na miejscu. Zobacz sobie na struktury zatrudnienia w zachodnich firmach których oddziały, albo fabryki są w Polsce. Prezes, wiceprezes, i może 2 ważniejszych dyrektorów jest z siedziby rodzimej, cała reszta kadry to lokalesi. Sam też pracuję w niemieckim koncernie który ma oddziały w Polsce i w Chinach.

          • 0 0

      • (2)

        Volvo produkowane jest w Szwecji a z Chinami ma tylko tyle wspólnego, że większość akcji wykupili Chińczycy.

        • 8 3

        • (1)

          Czyli jest chińskie.

          • 3 1

          • ale niekoniecznie jest chińszczyzną

            w tym popularnym rozumieniu że to badziewie

            • 0 1

      • (1)

        Tylko ta kupa jest bardzo droga i jest marzeniem wielu ludzi

        • 9 3

        • Ludzie i kupe kupia

          I myślą że jak droga to dobra

          • 3 4

    • Dla mnie też nie jest to niespodzianką. Volvo przyszyło sobie na dobre łatkę numeru 1 w kwestii bezpieczeństwa i jak widać od lat się to nie zmienia.

      • 0 0

    • Szczera prawda (2)

      Jestem w posiadaniu XC60 D5 AWD od 3-lat i moge tylko potwierdzic powyzsza opinie

      • 4 3

      • W sensie, że kupa? Nie dziwię się.

        • 3 3

      • w sensie miałeś wypadek i wyszedłeś bez szwanku?

        • 7 0

  • Z pewnością wiele osób zdziwi obecność w pierwszej dziesiątce rankingu dwóch modeli Subaru - XV i Imprezy. (2)

    To może zdziwić tylko kogoś kto nie ma kompletnie pojęcia i rynku motoryzacyjnym albo kupuje najtańszy używany fotelik dziecięcy, nie zmienia opon albo jeździ na łysych i twierdzi że najlepszy jest wielki vw passat b5.
    Subaru zawsze miało bardzo wysokie oceny bezpieczeństwa - dlatego nie jest samochodem tanim, mimo, że do niedawna wyglądało żałośnie (liczyła się konstrukcja). Zabrakło mi w teście Forestera, który z pewnością nie jest słabszy od XV.

    • 2 0

    • nie, nie dziwi (1)

      ale nie zmienia to faktu, ze subaru to super silniki i zawieszenia z przekombinowaną karoserią i tandetnym wnętrzem, nawet jak na japońca...jak komuś to nie przeszkadza, to są fantastyczne samochody. mi akurat przeszkadza:D

      • 0 0

      • mi nie przeszkadza, choć skrzypienie denerwuje:) pozdrawiam

        • 0 0

  • http://www.iihs.org/ Do porownania wyniki z iihs. Wiele aut w poprzednich latach ktore w ADAC wypadaly wzorowo, w amerykanskim odpowiedniku byly ledwo przecietne.

    • 0 0

  • I co z tego. Przy czołówce z Tirem gdzie suma prędkości oscyluje około 200 km/h to i pierdylion gwiazdek nie pomoże.

    • 1 0

  • Fiat 500 3gwiazdki a punto 0? (1)

    Coś nie halo z tym testem. Poza tym Punto z 2017 r? nie kojarzę....

    • 3 2

    • W swojej klasie.

      • 0 0

  • Te gwiazdki za asystentów bezpieczeństwa to jeden wielki szajs, którego nie powinno się punktować. (1)

    Rozpraszacze dźwiękowe i tyle. Kto nie chce jeździć w pasach to zapina go i siedzi na nim i tyle z tego systemu.

    • 22 0

    • punkty za brzęczki mocno mylą ludzi

      wolałbym 5 gwiazdek wynikających z tego jak auto wytraciło energię niż 5 gwiazdek z czego 2 są za dodatkowe kontrolki. Powinni zaznaczyć zawsze z czego to wynika

      • 2 0

  • Tak... te gwiazdki to można sobie wsadzić tam gdzie światło nie dochodzi... (7)

    Bo podobnie jak z normami spalin producenci starają się robić tak, żeby w warunkach testowych wypadały jak najlepiej. A nieraz widziałem, jak wygląda to w wypadku kolizji i wypadków w prawdziwym ruchu ulicznym. Ostatnio nowy Hyundai i30 po kolizji z Audi A6 C5.
    i30 urwany i połamany zderzak wraz z atrapą, rozbite reflektory, uszkodzona chłodnica, lekko wgnieciona maska. Audi? Wgniecione drzwi, rozbita szyba...
    Kto poniósł większe i bardziej kosztowne szkody?

    • 6 15

    • o ile zgadzam sie odnośnie gwiazdek (6)

      to akurat koszty nie są oceniane, tylko bezpieczeństwo pasażerów. samochód ma się rozsypać wręcz, z wyjątkiem kabiny, koszty są nieistotne. wiesz, w porządnym zderzeniu dowolnego współczesnego samochodu z np. polonezem 1500, nowy będzie skasowany, polonez bez ryski, ale wszyscy w polonezie będą martwi, w nowym bez zadrapania.

      • 17 1

      • poza tym siłą rzeczy cięższy samochód zdemoluje lżejszy (2)

        A6 pewnie z 1,5 raza cięższy od i30. A do tego wyżej położone zderzaki.

        • 1 0

        • to jest właśnie duże wyzwanie projektowe

          cięższe auto by przetrwało dzwona I dostało te swoje gwiazdki musi być wyposażone w sztywniejsze strefy zgniotu niż mniejszy pojazd. Gdy dochodzi do zderzenia, załóżmy czołowego, to mniejsze obrywa bardziej bo nie dość że ma niższą masę i szybciej wytraci energię (większe przyspieszenia działające na ludzi) to jeszcze odkształci się bardziej. Nawet jak weźmiesz dużą furę 2 generacje starszą to nadal będzie bezpieczniejsza od nowego malucha pokroju yarisa czy czegoś takiego. Jest to duży problem w niekompatybilności. Wiadomo, im nowocześniejszy pojazd tym ma dodatkowe systemy typu jakieś poduszki na kolana, ale są rzeczy których nie da się tak zupełnie przeskoczyć.

          • 0 0

        • Audi cięższe, ale zauważ że tutaj to Audi zostało uderzone w bok nie Audi uderzyło

          pewnie standardowe w takich wypadkach wymuszenie pierwszeństwa się tak zakończyło. Więc pewnie kierowca Hyundaia nie jechał szybciej niż to 50-60 km/h

          • 0 0

      • uwierz mi te nowe auta są dużo sztywniejsze od poloneza

        on był może I mocny ale za swoich czasów kiedy porównywano go do skody favorit, albo tego typu wynalazków. Teraz po zderzeniu z czymkolwiek w miarę nowym by się rozsypał.

        • 0 0

      • To nie do końca tak działa. (1)

        Bo jeśli te 5 gwiazdkowe auta wyglądają jak na zdjęciach ten 5 gwiazdkowy VW Arteon po czołowym uderzeniu przy 64 km/h to co będzie przy zderzeniu na drodze z podwyższonym limitem prędkości np. Armii Krajowej przy 80 km/h ? No ok. Jeszcze może niewielkie obrażenia.

        Ale droga ekspresowa gdzie jedzie się przepisowo 120 km/h albo autostrada 140 km/h?
        Trafisz na sytuację, gdzie np. auto przed tobą straci z jakiegoś względu kontrolę i wleci po odbiciu od barier przed ciebie. Siłą rzeczy uderzysz w nie czołowo z prędkością ponad 100 km/h. Wtedy już na pewno kabina pasażerska mimo wszystkich tych systemów zostanie naruszona.

        • 0 0

        • owszem, tylko że nie ma sensu projektować pojazdów na zderzenie przy prędkości światła

          64 km/h wynika ze statystyki. Chodzi o to że najczęściej i tak się hamuje. Trzeba sobie postawić jakaś granicę żeby nie brnąć w kosmiczne koszta. To jednak jest produkt dla ludzi i musi ich być na niego stać, taki kompromis.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywają się trójmiejscy dealerzy BMW?

 

Najczęściej czytane