• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dopłaty do używanych aut elektrycznych?

mJ
8 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Elektromobilność w Polsce wciąż raczkuje. A to oznacza, że rynek wtórny wciąż jest w początkowej fazie. Dopiero za kilka lat powinien się wypełnić używanymi "elektrykami". Elektromobilność w Polsce wciąż raczkuje. A to oznacza, że rynek wtórny wciąż jest w początkowej fazie. Dopiero za kilka lat powinien się wypełnić używanymi "elektrykami".

Dotacje do używanych samochodów elektrycznych są niezbędne do rozwoju elektromobilności w Polsce na masową skalę - wynika z raportu EV Klub Polska. Wiemy, że można starać się o dofinansowanie zakupu nowego "elektryka". Czy dopłaty powinny obowiązywać także w przypadku aut używanych?



Czy zakup używanego auta elektrycznego powinien być dotowany?

Jak wynika z oficjalnych danych, po naszych drogach jeździ aktualnie około 25 tys. aut elektrycznych. Nie są to duże liczby, ale program "Mój elektryk" ma zachęcić Polaków do kupowania samochodów na prąd. Organizatorem zaplanowanego na pięć lat projektu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Oczywiście program skierowany jest wyłącznie do nabywców nowych samochodów z salonów. Pojawił się pomysł, aby podobny program skierować także do osób przymierzających się do zakupu używanych aut elektrycznych.

W innych krajach dotacje są



Elektromobilność w naszym kraju wciąż raczkuje, o czym świadczyć może chociażby wspomniana wyżej liczba wszystkich zarejestrowanych "elektryków" w Polsce. Niewiele jest stosunkowo nowych aut, więc automatycznie rynek wtórny znajduje się w początkowej fazie rozwoju.

- Zdecydowaną większość samochodów całkowicie elektrycznych nabywanych w Polsce stanowią samochody nowe. W 2019 r. ich udział wynosił 62 proc., w 2020 r. wzrósł do 75 proc., z kolei w 2021 sięgnął aż 84 proc. Szacujemy, że w kolejnych miesiącach udział pojazdów pochodzących z rynku pierwotnego jeszcze wzrośnie. Wpływ na taki stan rzeczy będzie miał przede wszystkim wdrożony przez NFOŚiGW program dofinansowania nabywców nowych BEV "Mój Elektryk", w ramach którego przewidziano dotacje dla szerokiego grona beneficjentów, w tym osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przedsiębiorców oraz jednostek samorządu terytorialnego - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
W niektórych krajach Europy dotowane są używane auta elektryczne. W niektórych krajach Europy dotowane są używane auta elektryczne.
Dotacje na używane auta elektryczne działają już w innych europejskich krajach. Przykładowo, dofinansowanie na "elektryka" z drugiej ręki w Niemczech i we Francji wynosi do 6 tys. euro, na Litwie - do 3,5 tys. euro, a w Holandii - do 2 tys. euro. W Polsce wciąż takiego programu nie ma.

- Subsydia tego rodzaju wprowadziły zatem kraje o zdecydowanie bardziej rozwiniętym rynku elektromobilności, jak i te, w których rynek znajduje się w początkowej fazie rozwoju, podobnie jak w Polsce. Nie mamy złudzeń, że zdecydowana większość Polaków w kolejnych latach wciąż będzie kupowała samochody z rynku wtórnego. Musimy doprowadzić do sytuacji, w której jak największa liczba tych pojazdów będzie wyposażona w napęd elektryczny. Nie możemy pozwolić sobie na to, by w dalszym ciągu pozostawać największym złomowiskiem Europy. Aby elektromobilność stała się w Polsce trendem masowym potrzebuje wsparcia obejmującego również rynek używanych EV - tłumaczy Łukasz Lewandowski, koordynator EV klub Polska.

Zakup używanego auta elektrycznego - na co uważać?



Jaka dopłata do używanego "elektryka"?



Dotowane auto używane nie mogłoby mieć więcej niż 4 lata i 60 tys. przebiegu. Dotowane auto używane nie mogłoby mieć więcej niż 4 lata i 60 tys. przebiegu.
W raporcie pt. "EV z drugiej ręki. Wsparcie rynku używanych samochodów elektrycznych szansą na przyspieszenie dekarbonizacji sektora transportu w Polsce", przedstawiono rekomendacje programu dofinansowania przez NFOŚiGW, który mógłby obowiązywać w Polsce. Refundacja części kosztów powinna objąć samochody zeroemisyjne - całkowicie elektryczne (BEV) oraz zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV).

Minimalna wysokość dofinansowania powinna wynosić nie mniej niż 9-13 tys. zł. Maksymalna dotacja dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Najniższe subsydia adresowane do nabywców używanych samochodów elektrycznych, byłyby ponad dwukrotnie mniejsze niż te przewidziane dla osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, kupujących nowe pojazdy w ramach programu "Mój Elektryk". Analogicznie 18,75 i 27 tys. zł - dodaje Lewandowski.

Ile kosztuje wymiana baterii w "elektryku"?



Pomysłodawcy wnioskują również o wprowadzenie limitu w postaci maksymalnego wieku dotowanego samochodu określonego na 4 lata od daty pierwszej rejestracji oraz maksymalnego przebiegu 60 tys. km. Postulowane limity są niższe niż średni wiek samochodów elektrycznych importowanych do Polski w 2021 r. (5,21 lat) oraz korespondują ze średnim dystansem pokonywanym w państwach członkowskich Unii Europejskiej w okresie 5 lat od rozpoczęcia użytkowania. Maksymalny limit kosztów zakupu dotowanego pojazdu wynosiłby 125 tys. zł. Pozwoliłoby to na objęcie wsparciem przede wszystkim samochodów miejskich oraz ich kompaktowych odmian z wyłączeniem segmentu premium.

- Propozycja dofinansowania w formie subsydiów ze środków NFOŚiGW stanowi wstęp do dalszej dyskusji o wdrożeniu w Polsce skutecznego systemu wsparcia nabywców elektrycznych samochodów używanych. Powód jest prosty - taka forma jest najbardziej optymalna z perspektywy koniecznych do wprowadzenia zmian w obowiązującym systemie prawnym. Nasze pozostałe postulaty idą jednak dalej i obejmują wprowadzenie premii za złomowanie starego samochodu, akcyzy opartej na parametrach ekologicznych, podatku od nabycia i użytkowania pojazdu zależnego od poziomu emisji CO2 czy opłaty recyklingowej - podsumowuje Łukasz Lewandowski z EV Klub Polska.
Spodziewane efekty wdrożenia programu dotacji dla elektrycznych aut używanych. Spodziewane efekty wdrożenia programu dotacji dla elektrycznych aut używanych.
mJ

Opinie (159) 2 zablokowane

  • do tych zalanych na Florydzie, co tera płoną to też ?

    • 14 0

  • Ok, kiedy dopłaty do ciuchów z lumpexu?

    • 14 0

  • Ale mamy oszczędzać prąd!!!

    • 15 0

  • Czyli biedacy maja dopłacac bogatym na ich uzywane zabawki

    • 16 1

  • (1)

    dopłaty do używanych elektryków? a skąd te używane się biorą - ludzie w salonach wymieniają na spalinowe bo widzą w co wdepnęli? jak ktoś marzył o elektryku to się tak łatwo go nie pozbędzie, przecież jest eko i wie, że częste wymiany samochodów strasznie niszczą środowisko

    • 12 3

    • A jest paru bogatych ludzi, którym się samochody nudzą po paru latach i już chcą nowy ciekawszy, z większym zasięgiem.

      • 0 0

  • A dopłaty z czego z wydrukowanych pieniędzy,nie z naszych podatków.Nie zgadzam się. (1)

    • 12 0

    • dlatego rządy w pl wmawiajo durnemu narodowi, że ojro to zło

      a zło, bo nie można dodrukowywać

      • 1 0

  • jestem ciekawy (6)

    ilu zamieszczających opinie posiada auto elektryczne. Nie sadzę że więcej niż 5%. Jeżdżę elektrykiem pół roku a w garażu mam kilka aut, jestem pewien że do miasta nie ma lepszej alternatywy. Wszystkim piszącym różne stereotypowe głupoty polecam wycieczkę do salonu na jazdę próbną to otworzą oczy

    • 10 65

    • między niedzielą od 22:05 do pon. do 5:40 (1)

      i między niedz. a piątkiem rano - wożę doopsko sztaplarką elektryczną. od 6 lat. także trochę się orientuję. a po robocie wracam trajtkiem.

      • 21 1

      • Jeździłem elektrykiem pod koniec lat 80-tych, po 5-6 godzin dziennie.

        I nie tęsknię.

        • 10 1

    • nikt normalny nie kupi melexa wiesz czemu? a sorry ty kupiles

      • 15 2

    • Nie na temat

      Wpis nie na temat, artykuł stanowi o dopłatach do elektryków

      • 3 1

    • To bidota której nigdy nie będzie stać na elektryka (1)

      Nawet używanego. Dlatego zaklinanie rzeczywistość i banialuki, którymi próbują sobie wmówić że 25letni tdi jest i tak lepszy.

      • 2 9

      • Logiczne bardzo jest dopłacanie bogatym do kolejnej zabawki. Jak Cię stać to sobie kup i nie jęcz milionerze, żeś biedny.

        • 6 0

  • A może by tak zainwestować to w konający zbiorkom? :) Tak lubimy oglądać się na resztę europy ... a tu klapki na oczy.

    • 7 0

  • Nad polską wisi widmo black outu, podwyżki prądu o kilkaset % a oni chca dopłacać do aut elektronicznych ?? (1)

    czy leci z nami pilot ?

    • 23 3

    • Nad Polska wisi widmo braku prądu, a Ty się o pilota pytasz? Musisz? Naprawdę?

      • 0 2

  • Używany elektryk (3)

    Nadaje się tylko do kosza.
    Wymiana baterii to nieopłacalny koszt. Chyba że chcesz to ładować co 50km. Świetny sposób na ekologię.
    Niedługo dzieci w szkołach będą rysowały elektryczne samochody w znaku przekreślone na czerwono jako największe ekologiczne zło!

    • 15 1

    • Z ciekawości, dlaczego zakładasz że używany = zniszczona bateria? (2)

      • 1 6

      • czas działa na niekorzyść baterii (1)

        nawet jak będzie auto stało 10 lat w salonie

        • 1 1

        • Na spaliniaka też działa - zaczyna cieknąć, brać olej, wodę, więcej palić.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane