• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dopłaty do używanych aut elektrycznych?

mJ
8 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Elektromobilność w Polsce wciąż raczkuje. A to oznacza, że rynek wtórny wciąż jest w początkowej fazie. Dopiero za kilka lat powinien się wypełnić używanymi "elektrykami". Elektromobilność w Polsce wciąż raczkuje. A to oznacza, że rynek wtórny wciąż jest w początkowej fazie. Dopiero za kilka lat powinien się wypełnić używanymi "elektrykami".

Dotacje do używanych samochodów elektrycznych są niezbędne do rozwoju elektromobilności w Polsce na masową skalę - wynika z raportu EV Klub Polska. Wiemy, że można starać się o dofinansowanie zakupu nowego "elektryka". Czy dopłaty powinny obowiązywać także w przypadku aut używanych?



Czy zakup używanego auta elektrycznego powinien być dotowany?

Jak wynika z oficjalnych danych, po naszych drogach jeździ aktualnie około 25 tys. aut elektrycznych. Nie są to duże liczby, ale program "Mój elektryk" ma zachęcić Polaków do kupowania samochodów na prąd. Organizatorem zaplanowanego na pięć lat projektu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Oczywiście program skierowany jest wyłącznie do nabywców nowych samochodów z salonów. Pojawił się pomysł, aby podobny program skierować także do osób przymierzających się do zakupu używanych aut elektrycznych.

W innych krajach dotacje są



Elektromobilność w naszym kraju wciąż raczkuje, o czym świadczyć może chociażby wspomniana wyżej liczba wszystkich zarejestrowanych "elektryków" w Polsce. Niewiele jest stosunkowo nowych aut, więc automatycznie rynek wtórny znajduje się w początkowej fazie rozwoju.

- Zdecydowaną większość samochodów całkowicie elektrycznych nabywanych w Polsce stanowią samochody nowe. W 2019 r. ich udział wynosił 62 proc., w 2020 r. wzrósł do 75 proc., z kolei w 2021 sięgnął aż 84 proc. Szacujemy, że w kolejnych miesiącach udział pojazdów pochodzących z rynku pierwotnego jeszcze wzrośnie. Wpływ na taki stan rzeczy będzie miał przede wszystkim wdrożony przez NFOŚiGW program dofinansowania nabywców nowych BEV "Mój Elektryk", w ramach którego przewidziano dotacje dla szerokiego grona beneficjentów, w tym osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przedsiębiorców oraz jednostek samorządu terytorialnego - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
W niektórych krajach Europy dotowane są używane auta elektryczne. W niektórych krajach Europy dotowane są używane auta elektryczne.
Dotacje na używane auta elektryczne działają już w innych europejskich krajach. Przykładowo, dofinansowanie na "elektryka" z drugiej ręki w Niemczech i we Francji wynosi do 6 tys. euro, na Litwie - do 3,5 tys. euro, a w Holandii - do 2 tys. euro. W Polsce wciąż takiego programu nie ma.

- Subsydia tego rodzaju wprowadziły zatem kraje o zdecydowanie bardziej rozwiniętym rynku elektromobilności, jak i te, w których rynek znajduje się w początkowej fazie rozwoju, podobnie jak w Polsce. Nie mamy złudzeń, że zdecydowana większość Polaków w kolejnych latach wciąż będzie kupowała samochody z rynku wtórnego. Musimy doprowadzić do sytuacji, w której jak największa liczba tych pojazdów będzie wyposażona w napęd elektryczny. Nie możemy pozwolić sobie na to, by w dalszym ciągu pozostawać największym złomowiskiem Europy. Aby elektromobilność stała się w Polsce trendem masowym potrzebuje wsparcia obejmującego również rynek używanych EV - tłumaczy Łukasz Lewandowski, koordynator EV klub Polska.

Zakup używanego auta elektrycznego - na co uważać?



Jaka dopłata do używanego "elektryka"?



Dotowane auto używane nie mogłoby mieć więcej niż 4 lata i 60 tys. przebiegu. Dotowane auto używane nie mogłoby mieć więcej niż 4 lata i 60 tys. przebiegu.
W raporcie pt. "EV z drugiej ręki. Wsparcie rynku używanych samochodów elektrycznych szansą na przyspieszenie dekarbonizacji sektora transportu w Polsce", przedstawiono rekomendacje programu dofinansowania przez NFOŚiGW, który mógłby obowiązywać w Polsce. Refundacja części kosztów powinna objąć samochody zeroemisyjne - całkowicie elektryczne (BEV) oraz zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV).

Minimalna wysokość dofinansowania powinna wynosić nie mniej niż 9-13 tys. zł. Maksymalna dotacja dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Najniższe subsydia adresowane do nabywców używanych samochodów elektrycznych, byłyby ponad dwukrotnie mniejsze niż te przewidziane dla osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, kupujących nowe pojazdy w ramach programu "Mój Elektryk". Analogicznie 18,75 i 27 tys. zł - dodaje Lewandowski.

Ile kosztuje wymiana baterii w "elektryku"?



Pomysłodawcy wnioskują również o wprowadzenie limitu w postaci maksymalnego wieku dotowanego samochodu określonego na 4 lata od daty pierwszej rejestracji oraz maksymalnego przebiegu 60 tys. km. Postulowane limity są niższe niż średni wiek samochodów elektrycznych importowanych do Polski w 2021 r. (5,21 lat) oraz korespondują ze średnim dystansem pokonywanym w państwach członkowskich Unii Europejskiej w okresie 5 lat od rozpoczęcia użytkowania. Maksymalny limit kosztów zakupu dotowanego pojazdu wynosiłby 125 tys. zł. Pozwoliłoby to na objęcie wsparciem przede wszystkim samochodów miejskich oraz ich kompaktowych odmian z wyłączeniem segmentu premium.

- Propozycja dofinansowania w formie subsydiów ze środków NFOŚiGW stanowi wstęp do dalszej dyskusji o wdrożeniu w Polsce skutecznego systemu wsparcia nabywców elektrycznych samochodów używanych. Powód jest prosty - taka forma jest najbardziej optymalna z perspektywy koniecznych do wprowadzenia zmian w obowiązującym systemie prawnym. Nasze pozostałe postulaty idą jednak dalej i obejmują wprowadzenie premii za złomowanie starego samochodu, akcyzy opartej na parametrach ekologicznych, podatku od nabycia i użytkowania pojazdu zależnego od poziomu emisji CO2 czy opłaty recyklingowej - podsumowuje Łukasz Lewandowski z EV Klub Polska.
Spodziewane efekty wdrożenia programu dotacji dla elektrycznych aut używanych. Spodziewane efekty wdrożenia programu dotacji dla elektrycznych aut używanych.
mJ

Opinie (159) 2 zablokowane

  • Elektro marketing robi ludziom wodę z mózgów. (1)

    Ciekawe ile węgla będą muaiały spalić dodatkowo polskie elektrownie żeby zapewnic mozliwość ładowania elektryków. To może być dobre w krajach posiadajacych elektrownie atomowe a nie w zapyziałej PiS-owskiej Polsce. O ekenowmicznej stronie nie wspomne (elektryki są ok. 2-krotnie droższe od spalinowych). o pseudo ekologi szkoda w ogóle rozmawiać.
    A dlaczego nie napędy wodorowe? Bo najbogatszy człowiek świata robi elektryki?

    • 3 3

    • Węgiel Ci nagle przeszkadza? To wyłącz lodówkę!

      • 0 0

  • Kompletnie nieekonomiczne auta (1)

    Ile zatem kosztuje bateria do auta elektrycznego? Usiądźcie, bo ceny zwalają z nóg. Weźmy dla przykładu bardzo popularny w Polsce model - Nissan Leaf. Załóżmy, że chcemy kupić używane auto z rocznika 2017-2018. Dziś, przy szalejących cenach na rynku wtórnym, taki samochód z baterią o pojemności 40 kWh kosztuje 90-100 tys. zł. Przebieg około 50-60 tys. km. Raczej przy takich przebiegach wymiana zestawu akumulatorów nie będzie konieczna, choć nigdy nie wiadomo. Dla używanego Leafa orientacyjny koszt wymiany baterii to ok. 70 tys. zł. Baterie mogą być jeszcze droższe. Zasada jest prosta: im klasa samochodu jest wyższa (choć zdarzają się wyjątki), a pojemność akumulatorów większa - to oczywiście cena zakupu nowych baterii adekwatnie wzrośnie. Może to być nawet 150 tys. zł. W przypadku małych "elektryków", decydując się na wymianę baterii, trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 30-80 tys. zł.
    Czytaj więcej na: https://moto.trojmiasto.pl/Ile-kosztuje-wymiana-baterii-w-elektryku-n168977.html

    Czytaj więcej na: https://moto.trojmiasto.pl/Ile-kosztuje-wymiana-baterii-w-elektryku-n168977.html

    • 5 1

    • Dobra bateria (oryginał - nie zamiennik) do super drogiej Tesli kosztuje 30-60k.

      O czym Ty więc pierdzielisz?!

      • 0 0

  • Trzynaście

    Tysięcy to chyba kpiny z ludzi to je jest pierwszej potrzebyto by mi wystarczyło na 13 lat opłat za prąd

    • 2 1

  • A prąd skąd będą ciągnąć? (1)

    Po cichu w hali garażowej?

    • 4 1

    • No Ty na pewno.

      • 0 0

  • A g*wno (1)

    Ja się na to nie zgadzam. Ciekawe jak wszyscy przejdziemy na elektryki, już teraz brakuje prądu i jest drogi.

    • 4 1

    • Za to benzyny od cholery i tania jak barszcz.

      • 0 0

  • Już dzisiaj nie mamy dość własnej energii, nie mamy tez węgla, z którego ja produkujemy. (1)

    A nasi obdarzeni niepowtarzalnym intelektem urzędnicy chcą dokładać pieniądze podatnika na sprowadzanie z zagranicy śmieci, na które nie stac już Niemca.

    • 6 1

    • wyngiel mamy, tylko władza go sprzedała

      i wyworzą pkp. poszukajcie do jakiego kraju ?

      • 0 0

  • Jak coś jest dobre i sensowne to nie trzeba tego dotować.

    • 4 1

  • Ja chce dopłatę do mojego starego Forda (1)

    Ma mniejszy ślad węglowy od elektryków

    • 5 1

    • Za to benzynowy ma kosmicznie większy.

      • 0 0

  • A co z naszą narodową Izerą? (1)

    • 0 1

    • budujo w stoczni w Zakopanem

      • 0 0

  • Ja inwestuję w przedłużacze.

    Pójdą w górę, jak mieszkańcy bloków elektryki pokupują.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane