• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dopłaty do używanych aut elektrycznych?

mJ
8 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Elektromobilność w Polsce wciąż raczkuje. A to oznacza, że rynek wtórny wciąż jest w początkowej fazie. Dopiero za kilka lat powinien się wypełnić używanymi "elektrykami". Elektromobilność w Polsce wciąż raczkuje. A to oznacza, że rynek wtórny wciąż jest w początkowej fazie. Dopiero za kilka lat powinien się wypełnić używanymi "elektrykami".

Dotacje do używanych samochodów elektrycznych są niezbędne do rozwoju elektromobilności w Polsce na masową skalę - wynika z raportu EV Klub Polska. Wiemy, że można starać się o dofinansowanie zakupu nowego "elektryka". Czy dopłaty powinny obowiązywać także w przypadku aut używanych?



Czy zakup używanego auta elektrycznego powinien być dotowany?

Jak wynika z oficjalnych danych, po naszych drogach jeździ aktualnie około 25 tys. aut elektrycznych. Nie są to duże liczby, ale program "Mój elektryk" ma zachęcić Polaków do kupowania samochodów na prąd. Organizatorem zaplanowanego na pięć lat projektu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Oczywiście program skierowany jest wyłącznie do nabywców nowych samochodów z salonów. Pojawił się pomysł, aby podobny program skierować także do osób przymierzających się do zakupu używanych aut elektrycznych.

W innych krajach dotacje są



Elektromobilność w naszym kraju wciąż raczkuje, o czym świadczyć może chociażby wspomniana wyżej liczba wszystkich zarejestrowanych "elektryków" w Polsce. Niewiele jest stosunkowo nowych aut, więc automatycznie rynek wtórny znajduje się w początkowej fazie rozwoju.

- Zdecydowaną większość samochodów całkowicie elektrycznych nabywanych w Polsce stanowią samochody nowe. W 2019 r. ich udział wynosił 62 proc., w 2020 r. wzrósł do 75 proc., z kolei w 2021 sięgnął aż 84 proc. Szacujemy, że w kolejnych miesiącach udział pojazdów pochodzących z rynku pierwotnego jeszcze wzrośnie. Wpływ na taki stan rzeczy będzie miał przede wszystkim wdrożony przez NFOŚiGW program dofinansowania nabywców nowych BEV "Mój Elektryk", w ramach którego przewidziano dotacje dla szerokiego grona beneficjentów, w tym osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przedsiębiorców oraz jednostek samorządu terytorialnego - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
W niektórych krajach Europy dotowane są używane auta elektryczne. W niektórych krajach Europy dotowane są używane auta elektryczne.
Dotacje na używane auta elektryczne działają już w innych europejskich krajach. Przykładowo, dofinansowanie na "elektryka" z drugiej ręki w Niemczech i we Francji wynosi do 6 tys. euro, na Litwie - do 3,5 tys. euro, a w Holandii - do 2 tys. euro. W Polsce wciąż takiego programu nie ma.

- Subsydia tego rodzaju wprowadziły zatem kraje o zdecydowanie bardziej rozwiniętym rynku elektromobilności, jak i te, w których rynek znajduje się w początkowej fazie rozwoju, podobnie jak w Polsce. Nie mamy złudzeń, że zdecydowana większość Polaków w kolejnych latach wciąż będzie kupowała samochody z rynku wtórnego. Musimy doprowadzić do sytuacji, w której jak największa liczba tych pojazdów będzie wyposażona w napęd elektryczny. Nie możemy pozwolić sobie na to, by w dalszym ciągu pozostawać największym złomowiskiem Europy. Aby elektromobilność stała się w Polsce trendem masowym potrzebuje wsparcia obejmującego również rynek używanych EV - tłumaczy Łukasz Lewandowski, koordynator EV klub Polska.

Zakup używanego auta elektrycznego - na co uważać?



Jaka dopłata do używanego "elektryka"?



Dotowane auto używane nie mogłoby mieć więcej niż 4 lata i 60 tys. przebiegu. Dotowane auto używane nie mogłoby mieć więcej niż 4 lata i 60 tys. przebiegu.
W raporcie pt. "EV z drugiej ręki. Wsparcie rynku używanych samochodów elektrycznych szansą na przyspieszenie dekarbonizacji sektora transportu w Polsce", przedstawiono rekomendacje programu dofinansowania przez NFOŚiGW, który mógłby obowiązywać w Polsce. Refundacja części kosztów powinna objąć samochody zeroemisyjne - całkowicie elektryczne (BEV) oraz zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV).

Minimalna wysokość dofinansowania powinna wynosić nie mniej niż 9-13 tys. zł. Maksymalna dotacja dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Najniższe subsydia adresowane do nabywców używanych samochodów elektrycznych, byłyby ponad dwukrotnie mniejsze niż te przewidziane dla osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, kupujących nowe pojazdy w ramach programu "Mój Elektryk". Analogicznie 18,75 i 27 tys. zł - dodaje Lewandowski.

Ile kosztuje wymiana baterii w "elektryku"?



Pomysłodawcy wnioskują również o wprowadzenie limitu w postaci maksymalnego wieku dotowanego samochodu określonego na 4 lata od daty pierwszej rejestracji oraz maksymalnego przebiegu 60 tys. km. Postulowane limity są niższe niż średni wiek samochodów elektrycznych importowanych do Polski w 2021 r. (5,21 lat) oraz korespondują ze średnim dystansem pokonywanym w państwach członkowskich Unii Europejskiej w okresie 5 lat od rozpoczęcia użytkowania. Maksymalny limit kosztów zakupu dotowanego pojazdu wynosiłby 125 tys. zł. Pozwoliłoby to na objęcie wsparciem przede wszystkim samochodów miejskich oraz ich kompaktowych odmian z wyłączeniem segmentu premium.

- Propozycja dofinansowania w formie subsydiów ze środków NFOŚiGW stanowi wstęp do dalszej dyskusji o wdrożeniu w Polsce skutecznego systemu wsparcia nabywców elektrycznych samochodów używanych. Powód jest prosty - taka forma jest najbardziej optymalna z perspektywy koniecznych do wprowadzenia zmian w obowiązującym systemie prawnym. Nasze pozostałe postulaty idą jednak dalej i obejmują wprowadzenie premii za złomowanie starego samochodu, akcyzy opartej na parametrach ekologicznych, podatku od nabycia i użytkowania pojazdu zależnego od poziomu emisji CO2 czy opłaty recyklingowej - podsumowuje Łukasz Lewandowski z EV Klub Polska.
Spodziewane efekty wdrożenia programu dotacji dla elektrycznych aut używanych. Spodziewane efekty wdrożenia programu dotacji dla elektrycznych aut używanych.
mJ

Opinie (159) 2 zablokowane

  • Jak jeździć jak prundu Zara nie byndzie (1)

    Mundre te polityki straszo że dizli nie byndzie

    • 10 0

    • U mnie być prund ze słońca, nawet jak elektrownię Putin trafi, bo mam falownik hybrydowy z akumulatorami.

      • 0 0

  • Dotacje, czyli wiadomo że lipa. Gdyby nie kasa podatników, rynek już

    dawno by to zweryfikował.

    • 11 0

  • "dopłaty" - a kto za nie zapłaci? Marsjanie? Nie, to my zapłacimy. A potem jeden, drugi black out i sobie "pojeździmy". (1)

    "gołą d... po nieheblowanej desce" (redakcjo, to cytat z klasyka pt Vabank, więc proszę nie usuwać).

    Zresztą prąd już nie jest wcale taki tani.

    A do tego nawet samochody spalinowe drożeją mocno, a podobnej klasy elektryki są jeszcze co najmniej o połowę droższe.
    Mieszkam w starym bloku pogierkowskim, gdzie jest 88 mieszkań. I prawie każda rodzina ma samochód.
    Ok, kupimy elektryki i co? Gdzie będziemy je ładować? W bloku obok jest jeden elektryk - ludzie z piątego piętra wieszają kabel do ładowania. I co, każdy ma tak zrobić? Ci z 9, 10 piętra też?
    To jest droga donikąd.

    • 12 1

    • Ograniczone myślenie - nie da się.

      >> Zresztą prąd już nie jest wcale taki tani.
      Póki co w domach cały czas tyle samo płacimy.

      >> Ok, kupimy elektryki i co? Gdzie będziemy je ładować?
      A w 89 roku jak by każdy samochód miał to gdzie byśmy je tankowali? Jedna stacja w mieście była i to nie w każdym.

      • 0 0

  • Dopłata ???

    Znowu z mojej kieszeni ? Kiedy koniec tej utopii ?

    • 12 0

  • Eko pic na wode (1)

    Ślad węglowy całego cyklu elektryka jest większy niż zwyklej spalinowki. O tym w jaki sposób pozyskuje sie metale rzadkie i jak szkodliwe to jest dla środowiska jest już dużo filmów na YT. Nie ma więc co strzepic języka. Tyle w temacie.

    • 12 2

    • A jednak wciąż go strzępisz i ciągle jedna i ta sama zdarta płyta. Youtube wyrocznią.

      • 0 0

  • Do tych co pisza o tym jaki to elektryk dobry do miasta (1)

    Sprawdź sobie łosiu ile procent ludzi mieszka np w Polsce w miastach a ile na wsi i w małych miejscowościach. To ci może nieco przewietrzy we łbie.

    • 8 1

    • Czy ktoś tu mówi, że elektryk ma być dla każdego i do wszystkiego?

      To nie na wsi spaliny są stężone tylko w mieście, tam będzie pożytek.

      • 0 0

  • Czy teraz będziemy elektrośmietnikiem Europy? (6)

    Niemcy zużyli elektryczne auta i muszą coś z nimi zrobić. Super pomysł, sprowadzamy jecdo Polski i dajmy dopłatę.
    Dla Niemca to lepszy deal niż utylizacja.

    • 41 2

    • Co za bzdura (5)

      Powstały już firmy które zabijają się o baterie z EV. Niemcy na pewno nie pozwolą na eksport zużytych baterii tylko będą je recyklingować i wsadzać do nowych aut.

      • 0 8

      • Ale po co recyklingować skoro całe auto może trafić do Polski? (2)

        Żadnych dopłat być nie powinno. Jak ktoś chce kupić auto to niech finansuje je sam.

        • 6 0

        • Dokladnie

          • 1 0

        • Zgadzam się akurat.

          • 0 0

      • Recykling (1)

        Czytaj w kontener i na wschód

        • 0 0

        • O nie - niedługo będzie zakaz wywozu baterii poza Unię, zbyt cenne są.

          • 0 0

  • Kolejny chory pomysł. (1)

    Skoro elektryki są nieekonomiczne, to może jednak należałoby je zaorać? Rozumiem ewentualne dopłaty do samochodów wożących towary albo do autobusów / autokarów. Ale do osobówek?

    • 4 1

    • Dojeżdżanie Starem ciężarowym 5km do pracy przez miasto pewnie jest nieekonomiczne.

      Ale ta sama droga z domu do pracy elektrykiem? To chyba ktoś naprawdę nie potrafi liczyć.

      • 0 0

  • A bedzie doplata to wymiany akumulatorów? (1)

    Jeśli nie, to niech spadają na drzewo

    • 5 2

    • Póki co to w spaliniakach co 4 lata zmieniasz akusa, w elektryku nie musisz.

      • 0 0

  • Z raportu wnioskuje, ze posiadacze BEV po ostatnich podwyzkach pradu i w zwiazku z wyjatkowo rozwinieta siecia ladowarek poza (1)

    .... maja ochote pozbyc sie elektrykow i oczekuja doplat, aby zwabic kupcow.

    • 5 1

    • Akurat elektryki mają teraz spore wzięcie - ich ceny podniosły się nawet o połowę.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Porsche znajduje się w:

 

Najczęściej czytane