- 1 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (120 opinii)
- 2 W trakcie jazdy odpadło mu koło (44 opinie)
- 3 15-latek autem na minuty uciekał policji (23 opinie)
- 4 Nowe zatoki na styku dwóch gmin (60 opinii)
- 5 16-latek miał 1,5 promila i jechał rowerem... obwodnicą (24 opinie)
- 6 Miała 1,8 promila i uderzyła w kilka aut (23 opinie)
Piesi z pierwszeństwem podczas wchodzenia na przejście. Sejm przegłosował zmiany
Sejm w czwartek zdecydowaną większością głosów przyjął nowelizację prawa o ruchu drogowym. Od 1 czerwca piesi zyskają pierwszeństwo przed pojazdami w momencie "wchodzenia na przejście". Ponadto wprowadzono ograniczenia w korzystaniu z telefonów na przejściu, ustanowiono minimalne odległości między pojazdami na drogach szybkiego ruchu oraz ujednolicono prędkość w obszarze zabudowanym.
W czwartek nowy-stary projekt zmian zyskał znacznie większą aprobatę posłów. Poparli go wszyscy biorący udział w głosowaniu członkowie Prawa i Sprawiedliwości oraz Lewicy, a także większość Koalicji Obywatelskiej. Na "nie" głosowało niemal całe ugrupowanie Konfederacji.
Uwzględniając głosy wszystkich parlamentarzystów, za nowelizacją przepisów opowiedziało się 423 posłów, 22 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu, a 10 nie wzięło udział w głosowaniu (w tym z naszego regionu Jerzy Borowczak z KO).
Z Pomorza przeciwko opowiedzieli się: Tadeusz Aziewicz (KO), Jarosław Wałęsa (KO), Artur Dziambor (Konfederacja) oraz Michał Urbaniak (Konfederacja).
Przeciwny zmianom był również Grzegorz Braun (Konfederacja), który do Sejmu dostał się wprawdzie z okręgu wyborczego w Rzeszowie, ale wcześniej - podobnie jak Jarosław Wałęsa - ubiegał się o fotel prezydenta Gdańska.
Kursy prawa jazdy w Trójmieście
Pieszy zyskuje pierwszeństwo, wchodząc już na przejście
Co konkretnie zakłada nowelizacja przepisów? Wprowadza dwie kluczowe zmiany w pierwszeństwie pieszych. Oprócz dotychczasowego pierwszeństwa przed innymi pojazdami podczas obecności na przejściu, dodaje zapis w brzmieniu:
Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju.
Z punktu widzenia kierowcy wprowadza się nowy zapis mówiący o zachowaniu szczególnej ostrożności:
- Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście.
Zachowanie ostrożności dotyczy również pieszego:
- Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność.
Czytaj także: Mała rewolucja w prawie drogowym. Większa ochrona pieszego
Zakaz korzystania z telefonów na przejściach dla pieszych
Ponadto w toku prac nad ustawą wprowadzono zapis, który w razie wypadków może przysporzyć problemów pod względem interpretacji i udowodnienia winy lub wręcz zachęci kierowców do próby fałszowania śladów na miejscu zdarzenia. Mowa tutaj o używaniu "telefonów i innych urządzeń elektronicznych":
- [Zabrania się:] Korzystanie z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko oraz na przejściu dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.
Warto przy tym podkreślić, że w 2018 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przeprowadzono badania w terenie, obserwując zachowania ponad 6,1 tys. pieszych, z których wynikało, że podczas pokonywania jezdni tylko 5 proc. rozmawiało przez telefon, 1 proc. pisało wiadomość oraz 1 proc. słuchało muzyki.
Są to wyniki bardzo zbliżone do zachowań kierowców. W 2015 r. na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dokonano w terenie obserwacji zachowań ponad 19,6 tys. kierowców, w wyniku których stwierdzono, że 4,4 proc. używa telefonu, trzymając go w ręku w trakcie prowadzenia pojazdu.
Minimalne odległości na "ekspresówkach" i autostradach
Nowelizacja prawa o ruchu drogowym wymusza też zachowanie minimalnej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych oraz autostradach. Zgodnie z treścią ustawy odstęp między pojazdami musi być nie mniejszy niż połowa prędkości, z jaką porusza się dany pojazd, wyrażony w metrach.
Przykładowo, jadąc z prędkością 120 km/h musimy utrzymać odległość co najmniej 60 m do pojazdu, który znajduje się przed nami.
Zasada ta nie obowiązuje jednak przy wyprzedzaniu, co podobnie jak z używaniem urządzeń elektronicznych daje dużą swobodę do interpretacji, zwłaszcza na drogach wielopasowych, którymi z założenia są autostrady i większość dróg ekspresowych.
Nowe znaki na polskich drogach. Propozycje Ministerstwa Infrastruktury
50 km/h przez całą dobę w obszarze zabudowanym
Ponadto w ramach nowelizacji ujednolicono prędkość w obszarze zabudowanym. Po wejściu w życie przepisów nie będzie już podziału na godziny nocne i dzienne - przez całą dobę maksymalna prędkość (o ile nie stanowi inaczej oznakowanie) wyniesie 50 km/h.
Nowe przepisy od 1 czerwca 2021 r., ustawa trafi do Senatu
Pierwotnie wszystkie nowe regulacje miały wejść w życie już 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw, jednak ostatecznie ustalono vacatio legis na 1 czerwca 2021 r.
Przegłosowana ustawa trafi teraz do Senatu i ewentualnie ponownie pod głosowanie poprawek przez Sejm. Biorąc pod uwagę układ sił politycznych i dużą jednomyślność parlamentarzystów, dokument niebawem powinien uzyskać podpis prezydenta Andrzeja Dudy.
Przypomnijmy, że zmiany w zakresie pierwszeństwa pieszych były zapowiedziane już w exposé premiera Mateusza Morawieckiego w 2019 r. jako jeden z priorytetów działań rządu, przy czym Morawiecki mówił o "wprowadzeniu pierwszeństwa pieszych jeszcze przed wejściem na przejście", a nie jak to ujęto w ustawie podczas "wchodzenia na przejście".
Kierowcy jeżdżą za szybko, dlatego nie stracą prawa jazdy
W nowelizacji przepisów, wbrew wcześniejszym zamiarom, nie zdecydowano się wprowadzić zasady odbierania prawa jazdy przy przekroczeniu o 50 km/h dopuszczalnej prędkości w obszarze niezabudowanym. Przepis ten nadal obowiązuje w obszarze zabudowanym.
Jak informowała w 2020 r. "Rzeczpospolita", o usunięciu tej poprawki zdecydowało... zbyt częste przekraczanie dopuszczalnej prędkości przez kierowców.
Według wyliczeń Związku Powiatów Polskich wprowadzenie tego rozwiązania na obszarach niezabudowanych zwiększyłoby liczbę decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy o ok. 40 tys. spraw rocznie, a to z kolei wymusiłoby zwiększenie zatrudnienia urzędników do obsługi tych spraw.
Min. Sprawiedliwości ingeruje w przepisy ruchu drogowego
Przeciwne tym zmianom było także Ministerstwo Sprawiedliwości w ramach uzgodnień międzyresortowych, które tłumaczyło, że byłby to zbyt restrykcyjny środek karny przy prędkościach rozwijanych na drogach w obszarze niezabudowanym.
Zdaniem resortu kierowanego przez Zbigniewa Ziobro w przypadku obszaru zabudowanego dodatkowe 50 km/h oznacza przekroczenie prędkości aż o 100 proc., podczas gdy na drogach ekspresowych (maks. prędkość 120 km/h) "tylko" o ok. 42 proc., zaś na autostradach (maks. prędkość 140 km/h) - ok. 36 proc.
Opinie (247) 9 zablokowanych
-
2021-01-22 11:10
to dobra informacja
bo kierowcy często traktuja pieszych jak intruzów, ale jeszcze powinni podnieść mandaty to moze się cos zmieni
- 3 4
-
2021-01-22 09:44
Ceny kamerek do samochodów wzrosną (1)
Będzie to artykuł pierwszej potrzeby
- 43 6
-
2021-01-22 11:09
Nie sądzę. Ten przepis jest także po to, żeby odpowiedzialność, w razie jakiegoś zdarzania była tylko po jednej stronie. Nie ważne jak nieodpowiedzialnie ktoś ci wtargnie, prosto pod koła.
- 5 3
-
2021-01-22 11:08
kwoty mandatów sa za małe
Kwoty mandatów powinny być podniesione i procentowo od zarobków powinien nakładać je Urząd Skarbowy majacy wgląd do zeznań podatkowych , wydłużony czas nałożenia mandatu ale konsekwentnie i nieodwołalnie wykonany .
Za parkowanie , zakaz wjazdu lub ruchu itp małe kwoty mandatów... ale za prędkość wyprzedzanie na przejściu i przed itp bezpośrednie zagrożenie w ruchu drogowym duże kwoty .- 2 2
-
2021-01-22 10:30
(2)
no to barany piesze zapraszamy pod koła sprawdźcie swoją wytrzymałość w starciu ze śmieciarką betoniarką autobusem piękne martwe przepisy ograniczające używanie telefonów na przejściu haha kto to niby wyegzekwuje?Sejmowe barany kolejny raz biorą się bohatersko za zmienianie prawa tworzenie bubli i martwych zapisów a tak naprawdę nie zmieni się nic
- 16 13
-
2021-01-22 11:02
W odpowiedzi, proponuję zająć się
nauką pisowni. Twoje wywody tak napisane, są bezsensowne. Trzeba zgadywać gdzie jest początek zdania, czyli brak interpunkcji z Ciebie robi barana.
- 4 3
-
2021-01-22 10:58
Wiekszośc aut ma w tej chwili kamery więc udowodnienie tego że pieszy patrzył w telefon nie będzie problemem, tak samo jak to że nie zachował ostrożności, nie zatrzymał się przed przejsciem czy wtargnął przed jadący pojazd!
- 2 3
-
2021-01-22 10:37
A co ze starszymi osobami lub mamuskami (2)
Ktore czesto i gesto urzadzaja sobie pogaduszki przy samym przejsciu. Zatrzymujesz sie a Ci jeszcze z lapami i stukaja siebw glowe , ze sie zatrzymales... takim to mam nadzieje mandat...
- 9 7
-
2021-01-22 11:01
Przeczytaj ze zrozumieniem przepis, nie ma tam nic o tym że pieszy czekający na chodniku przed przejsciem ma pierwszeństwo, taki zapis u nas nie przeszedł, pieszy ma pierwszeństwo wyłącznie po wejściu na pasy. Ale też z tym zastrzeżeniem że nie wolno mu wejśc na te pasy wprost przed jadący pojazd bo to jest wtargnięcie na jezdnie i traktowanie jako wymuszenie pierwszeństwa a nie pierwszeństwo!
- 0 1
-
2021-01-22 10:42
Po prostu masz uważać i tyle
- 3 2
-
2021-01-22 10:58
Zbrodnia na przepustowości.
- 7 2
-
2021-01-22 10:50
Mam nadzieje że to kaczka dziennikarska.
- 2 4
-
2021-01-22 10:49
nareszcie, tylko ile jeszcze zginie przez bandytow drogowych do tego czasu. a taryfikator. gdzie mandaty po 1500 zł i grzywny od 5000 zł?
- 11 7
-
2021-01-22 10:07
Ilość spraw - bzdura (1)
Z tym zabieraniem prawa jazdy i problemami w urzędach w związku z duża ilością spraw to jest kompletna bzdura, nie ma na to żadnych danych, to jest zgrubne założenie Związku Powiatów Polskich. Jest to dla mnie całkowicie niezrozumiałe, szczególnie, że mamy bardzo niebezpieczne autostrady oraz drogi szybkiego ruchu (patrz obwodnica). Tyle jest warte życie ludzkie w Polsce.
- 19 2
-
2021-01-22 10:48
W ogóle to przeliczanie przekroczenia prędkości na procenty to jakieś kuriozum
Jak już miękiszony chciały się bawić w matematykę, to niech sobie przeliczą różnicę w energii kinetycznej.
- 7 0
-
2021-01-22 10:47
Brawo
Jednak trochę normalności wchodzi do Polski
- 5 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.