• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Posypały się gwiazdki w testach zderzeniowych. Punto... na zero

Michał Jelionek
13 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Testy zderzeniowe Volvo XC60.

Podczas tegorocznych testów zderzeniowych Euro NCAP eksperci sprawdzili 62 najnowsze modele. 41 z nich otrzymało maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Najlepsze okazało się Volvo XC60, a najgorszy Fiat Punto, który nie otrzymał żadnej gwiazdki bezpieczeństwa.



Przypomnijmy, że test Euro NCAP składa się z serii różnych zderzeń, na podstawie których wydawane są noty w czterech kategoriach: bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, bezpieczeństwa przewożonych dzieci, bezpieczeństwa pieszych oraz ocena asystentów bezpieczeństwa. Suma ocen składa się na liczbę gwiazdek, a tych można otrzymać maksymalnie pięć.

Każdy test zderzeniowy wygląda identycznie i rozpoczyna się od czołowego uderzenia w pionową ścianę przy prędkości 64 km/h. Następnie w bok unieruchomionego pojazdu z prędkością 50 km/h uderza ruchoma przeszkoda. W trzecim teście auto ustawione jest bokiem na specjalnej platformie, która z prędkością 32 km/h wgniata się w słup. W kolejnym kroku samochody badane są pod kątem bezpieczeństwa pieszych - w przód pojazdu, w różne elementy nadwozia, z prędkością 40 km/h wystrzeliwany jest manekin. Na sam koniec testerzy sprawdzają systemy bezpieczeństwa danego modelu.


Pięć gwiazdek



Wysokie miejsce w rankingu Euro NCAP zajął VW Arteon. Wysokie miejsce w rankingu Euro NCAP zajął VW Arteon.
Volvo po raz kolejny potwierdziło, że jest światowym liderem w budowaniu najbezpieczniejszych samochodów. Przypomnijmy, że w 2015 roku ranking Euro NCAP w cuglach wygrał model XC90. Teraz w ślady swojego większego brata poszło XC60. Najniższy stopień podium również należy do Volvo. Trzecie miejsce ex aequo zajęły modele S90 i V90.

Bardzo wysoko w zestawieniu uplasowały się dwa modele Volkswagena - ArteonT-Roc. Z pewnością wiele osób zdziwi obecność w pierwszej dziesiątce rankingu dwóch modeli Subaru - XVImprezy.

Stawkę w topowej dziesiątce rankingu Euro NCAP uzupełniają: Jaguar F-Pace, Mercedes-Benz Klasa XKia Stinger.

Poniżej prezentujemy ranking aut, które najlepiej wypadły w tegorocznym rankingu (w nawiasie podano oceny wyrażone w procentach: bezpieczeństwo dorosłych pasażerów / bezpieczeństwo przewożonych dzieci / bezpieczeństwo pieszych / ocena asystentów bezpieczeństwa).

  • Volvo XC60 (98/87/76/95)
  • VW Arteon (96/85/85/82)
  • Volvo V90 (95/80/76/93)
  • Volvo S90 (95/80/76/93)
  • VW T-Roc (96/87/79/71)
  • Subaru XV (94/89/84/68)
  • Jaguar F-Pace (93/85/80/72)
  • Mercedes-Benz Klasa X (90/87/80/77)
  • Kia Stinger (93/81/78/82)
  • Subaru Impreza (94/89/82/68)
  • DS 7 Crossback (91/87/73/76)
  • Honda Civic (92/75/75/88) - drugie testy
  • Toyota C-HR (95/77/76/78)
  • Opel Insignia (93/85/78/69)
  • Mitsubishi Eclipse Cross (97/78/80/71)
  • Range Rover Velar (93/85/74/72)
  • Alfa Romeo Stelvio (97/84/71/60)
  • VW Polo (96/85/76/59)
  • Jaguar E-Pace (86/87/77/72)
  • Mazda CX-5 (95/80/78/59)
  • Porsche Cayenne (95/80/73/62)
  • Land Rover Discovery (90/80/75/73)
  • Audi Q5 (93/86/73/58)
  • Seat Arona (95/80/77/60)
  • BMW Serii 5 (91/85/81/59)
  • Seat Ibiza (95/77/76/60)
  • Renault Koleos (90/79/62/75)
  • BMW X3 (93/84/70/58)
  • BMW Serii 6 GT (86/85/81/59)
  • Skoda Karoq (93/79/73/58)
  • Hyundai i30 (88/84/64/68)
  • Jeep Compass (90/83/64/59)
  • Skoda Kodiaq (92/77/71/54)
  • Ford Fiesta (87/84/64/60)
  • Opel Grandland X (84/87/63/60)
  • Hyundai Kona (87/85/62/60)
  • Opel Crossland X (85/84/62/57)
  • Mercedes-Benz Klasy C Kabriolet (89/79/66/53)
  • Citroen C3 Aircross (85/82/64/60)
  • Mini Countryman (90/80/64/51)
  • Toyota Yaris (83/80/63/57)

Cztery gwiazdki



Honda Civic została poddana testom zderzeniowym dwukrotnie. Przy drugiej próbie auto lepiej wypadło w kategorii ochrony przewożonych dzieci, dzięki czemu otrzymało dodatkową, piątą gwiazdkę.

  • Honda Civic (92/67/75/88)
  • Opel Ampera-e (82/73/75/72)
  • Nissan Micra (91/79/68/49)
  • Citroen C3 (88/83/59/58)

Trzy gwiazdki



Ford Mustang po jednej z prób. Ford Mustang po jednej z prób.
O oblanych testach Forda Mustanga pisaliśmy na początku tego roku. Przy pierwszej próbie Mustang otrzymał zaledwie dwie gwiazdki bezpieczeństwa. Przy drugim rozbiciu samochód nieznacznie się zrehabilitował i zyskał dodatkową gwiazdkę Euro NCAP.

  • Kia Stonic (85/84/62/25)
  • Kia Rio (85/84/62/25)
  • Suzuki Swift (83/75/69/25)
  • Ford Mustang (72/32/78/61) - drugie testy
  • Citroen e-Mehari (74/78/48/25)
  • Ford C-Max (76/60/59/29)
  • Ford Grand C-Max (76/60/59/29)
  • Dacia Duster (71/66/56/37)
  • Kia Picanto (79/64/54/25)
  • Toyota Aygo (74/63/64/25)
  • Ford Ka+ (73/61/57/29)
  • Alfa Romeo Giulietta (72/56/59/25)
  • Fiat Doblo (75/46/57/25)
  • MG ZS (71/51/59/29)
  • Opel Karl (61/60/58/25)
  • DS 3 (69/37/55/29)
  • Fiat 500 (66/49/53/27)

Dwie gwiazdki



  • Ford Mustang (72/32/64/16)

Zero gwiazdek



Na szarym końcu uplasował się Fiat Punto. Z powodu braku systemów bezpieczeństwa organizacja Euro NCAP nie przyznała modelowi żadnej gwiazdki. Przypomnienie o zapięciu pasów to trochę zbyt mało. Gdyby ostatnia kategoria nie była brana pod uwagę, Punto otrzymałoby co najmniej dwie gwiazdki.

  • Fiat Punto (51/43/52/0)

Opinie (74) 1 zablokowana

  • (3)

    Tyle aut na liście, tyle gwiazdek a nigdzie nie ma Passata?

    • 13 3

    • moze dlatego że "62 najnowsze modele" a passat jest z 2014 więc swoje gwiazdki już dostał

      • 9 1

    • Passat jest tchnieniem Boga, tak więc nie może być poniżony do żadnego testu, czy rankingu

      :-)))))

      • 10 0

    • Jest - Arteon. To Passat w innej szacie. I o 20% droższy (jeszcze droższy).

      • 6 0

  • :) (19)

    Wcale mnie nie dziwi, że Volvo jest na pierwszym miejscu :)
    Nie dość, że bezpieczny to jeszcze jak wygląda....:)
    Marzenie taki samochód :)
    Może kiedyś....

    • 21 27

    • (7)

      Volvo to kupa dla mało wymagającego dziadka. Zresztą to chińszczyzna.

      • 6 19

      • (1)

        Tylko ta kupa jest bardzo droga i jest marzeniem wielu ludzi

        • 9 3

        • Ludzie i kupe kupia

          I myślą że jak droga to dobra

          • 3 4

      • (2)

        Volvo produkowane jest w Szwecji a z Chinami ma tylko tyle wspólnego, że większość akcji wykupili Chińczycy.

        • 8 3

        • (1)

          Czyli jest chińskie.

          • 3 1

          • ale niekoniecznie jest chińszczyzną

            w tym popularnym rozumieniu że to badziewie

            • 0 1

      • (1)

        Jak masz pojęcie o motoryzacji na poziomie przedszkolaka to odpuść publiczne udzielanie w tej kwestii. Dziwię się, że nie napisałeś "guga" jak mówią małe dzieci na samochody... Volvo jest jedynie w rękach chińskiego inwestora i tyle. Ma szwedzkiego prezesa, szwedzkich projektantów, inżynierów. Ba, siedziba Volvo również mieści się w Szweci. Ciekaw jestem czy tak samo mówisz o BMW czy Mercedesie, które od dawna w Chinach mają swoje fabryki.

        • 1 1

        • nie do końca masz rację

          w lokalnych chińskich fabrykach dobiera się chińskich inżynierów (tak samo dobrych) bo po prostu są na miejscu. Zobacz sobie na struktury zatrudnienia w zachodnich firmach których oddziały, albo fabryki są w Polsce. Prezes, wiceprezes, i może 2 ważniejszych dyrektorów jest z siedziby rodzimej, cała reszta kadry to lokalesi. Sam też pracuję w niemieckim koncernie który ma oddziały w Polsce i w Chinach.

          • 0 0

    • (6)

      Jedyne Volvo co "i jak wyglada" to model Polestar 1, ktory bedzie dostepny za rok dopiero, reszta to dziadkowa stylistyka. W ostatecznosci mozna kupic V40, ale to serio ostatecznosc, tyle aut z ladniejsza stylistyka jest... Ale nie kazdy ma poczucie estetyki, jak ktos chce dobre i bezpieczne wozidlo to kazde volvo bedzie spoko. :)

      • 5 10

      • oj nie każdy, ty na pewno nie masz poczucia estetyki (5)

        • 2 4

        • (4)

          No tak, bo ludzie ktorym podoba sie golf, passat czy octavia to maja prawdziwe poczucie estetyki... :) Prawda jest taka, ze 99% polakówow nawet nie wie jak sie przyzwoicie ubrac, a co dopiero ocenic samochod.

          • 2 4

          • problem w tym że obiektywnie nie da się stwierdzić kto ma poczucie estetyki (3)

            a akurat o Golfie nikt tu nie pisał

            • 5 2

            • (2)

              Ależ oczywiście, że się da. Można ku temu użyć chociażby Prawa Sturgeona. To się pokrywa z rzeczywistością, można podać tysiące przykładów.

              • 1 4

              • no to proszę, uargumentuj to logicznie

                ja twierdzę że stylistyka Volvo jest genialna bo konsekwentna, teraz czekam na twój kontrargument

                • 1 0

              • to prawo najbardziej się tyczy tych którzy nie wiedzą o czym mówią

                mieścisz się w 90% tego wszystkiego co jest bzdurą wg Sturgeona

                • 0 0

    • Szczera prawda (2)

      Jestem w posiadaniu XC60 D5 AWD od 3-lat i moge tylko potwierdzic powyzsza opinie

      • 4 3

      • w sensie miałeś wypadek i wyszedłeś bez szwanku?

        • 7 0

      • W sensie, że kupa? Nie dziwię się.

        • 3 3

    • Dla mnie też nie jest to niespodzianką. Volvo przyszyło sobie na dobre łatkę numeru 1 w kwestii bezpieczeństwa i jak widać od lat się to nie zmienia.

      • 0 0

  • Powinni wprowadzic 6 gwiazdke i podwyzszyc standardy bezpieczenstwa.

    • 5 2

  • O którym modelu Punto mowa? Bo ostatni jaki się pojawił na rynku jest chyba z 2014. (2)

    • 13 2

    • (1)

      Doczytałem sobie. Same próby kolizyjne wyszły spoko ale nie ma brzęczyka pasów i kilku innych elektronicznych bajerów. Auto ma homologację z 2014 a wtedy NCAP miało inne wymogi. Dlatego lepiej patrzeć na IIHS bo tam patrzy się na bezpieczeństwo konstrukcji, a nie gadżety.

      • 1 0

      • Jak na to spojrzeć inaczej...

        ... to jest z 2005 roku, nie 2014. Umówmy się, to co teraz sprzedają pod nazwą Punto to niestety tylko lifting liftingu Grande Punto, a nie nowy model, zaledwie popłuczyny po jednym z najciekawszych aut tego segmentu. Przykro patrzeć jak świadomie ubijają ten model.

        • 0 0

  • Tak... te gwiazdki to można sobie wsadzić tam gdzie światło nie dochodzi... (7)

    Bo podobnie jak z normami spalin producenci starają się robić tak, żeby w warunkach testowych wypadały jak najlepiej. A nieraz widziałem, jak wygląda to w wypadku kolizji i wypadków w prawdziwym ruchu ulicznym. Ostatnio nowy Hyundai i30 po kolizji z Audi A6 C5.
    i30 urwany i połamany zderzak wraz z atrapą, rozbite reflektory, uszkodzona chłodnica, lekko wgnieciona maska. Audi? Wgniecione drzwi, rozbita szyba...
    Kto poniósł większe i bardziej kosztowne szkody?

    • 6 15

    • o ile zgadzam sie odnośnie gwiazdek (6)

      to akurat koszty nie są oceniane, tylko bezpieczeństwo pasażerów. samochód ma się rozsypać wręcz, z wyjątkiem kabiny, koszty są nieistotne. wiesz, w porządnym zderzeniu dowolnego współczesnego samochodu z np. polonezem 1500, nowy będzie skasowany, polonez bez ryski, ale wszyscy w polonezie będą martwi, w nowym bez zadrapania.

      • 17 1

      • poza tym siłą rzeczy cięższy samochód zdemoluje lżejszy (2)

        A6 pewnie z 1,5 raza cięższy od i30. A do tego wyżej położone zderzaki.

        • 1 0

        • Audi cięższe, ale zauważ że tutaj to Audi zostało uderzone w bok nie Audi uderzyło

          pewnie standardowe w takich wypadkach wymuszenie pierwszeństwa się tak zakończyło. Więc pewnie kierowca Hyundaia nie jechał szybciej niż to 50-60 km/h

          • 0 0

        • to jest właśnie duże wyzwanie projektowe

          cięższe auto by przetrwało dzwona I dostało te swoje gwiazdki musi być wyposażone w sztywniejsze strefy zgniotu niż mniejszy pojazd. Gdy dochodzi do zderzenia, załóżmy czołowego, to mniejsze obrywa bardziej bo nie dość że ma niższą masę i szybciej wytraci energię (większe przyspieszenia działające na ludzi) to jeszcze odkształci się bardziej. Nawet jak weźmiesz dużą furę 2 generacje starszą to nadal będzie bezpieczniejsza od nowego malucha pokroju yarisa czy czegoś takiego. Jest to duży problem w niekompatybilności. Wiadomo, im nowocześniejszy pojazd tym ma dodatkowe systemy typu jakieś poduszki na kolana, ale są rzeczy których nie da się tak zupełnie przeskoczyć.

          • 0 0

      • To nie do końca tak działa. (1)

        Bo jeśli te 5 gwiazdkowe auta wyglądają jak na zdjęciach ten 5 gwiazdkowy VW Arteon po czołowym uderzeniu przy 64 km/h to co będzie przy zderzeniu na drodze z podwyższonym limitem prędkości np. Armii Krajowej przy 80 km/h ? No ok. Jeszcze może niewielkie obrażenia.

        Ale droga ekspresowa gdzie jedzie się przepisowo 120 km/h albo autostrada 140 km/h?
        Trafisz na sytuację, gdzie np. auto przed tobą straci z jakiegoś względu kontrolę i wleci po odbiciu od barier przed ciebie. Siłą rzeczy uderzysz w nie czołowo z prędkością ponad 100 km/h. Wtedy już na pewno kabina pasażerska mimo wszystkich tych systemów zostanie naruszona.

        • 0 0

        • owszem, tylko że nie ma sensu projektować pojazdów na zderzenie przy prędkości światła

          64 km/h wynika ze statystyki. Chodzi o to że najczęściej i tak się hamuje. Trzeba sobie postawić jakaś granicę żeby nie brnąć w kosmiczne koszta. To jednak jest produkt dla ludzi i musi ich być na niego stać, taki kompromis.

          • 2 0

      • uwierz mi te nowe auta są dużo sztywniejsze od poloneza

        on był może I mocny ale za swoich czasów kiedy porównywano go do skody favorit, albo tego typu wynalazków. Teraz po zderzeniu z czymkolwiek w miarę nowym by się rozsypał.

        • 0 0

  • Te gwiazdki za asystentów bezpieczeństwa to jeden wielki szajs, którego nie powinno się punktować. (1)

    Rozpraszacze dźwiękowe i tyle. Kto nie chce jeździć w pasach to zapina go i siedzi na nim i tyle z tego systemu.

    • 22 0

    • punkty za brzęczki mocno mylą ludzi

      wolałbym 5 gwiazdek wynikających z tego jak auto wytraciło energię niż 5 gwiazdek z czego 2 są za dodatkowe kontrolki. Powinni zaznaczyć zawsze z czego to wynika

      • 2 0

  • fajnie tu widać różnicę ocen w porównaniu z latami poprzednimi (2)

    na przykładzie alfy giulietty: w 2010 miała najwyższy wynik ochrony kierowcy (97%) , który został przebity dotychczas tylko przez któreś volvo. dziś- poniżej średniej. konstrukcja się nie zmieniła, raczej coś poprawili. taka przepaść technologiczna, czy po prostu głupi dobór testów? przejrzałem punktację ochrony dziecka- oceniają m. in. ile spośród wybranych przez nich fotelików będzie pasować:D integralną częścią oceny bezpieczeństwa w czasie zderzenia jest też obecność elektronicznych asystentów...coraz dziwniejsze te testy.

    • 9 0

    • żadne euro ncap tylko IIHS powinno testować auta i wystawiać oceny. (1)

      gwaizdki euro ncap są przyznawane w roku odpowiednim dla wyprodukowania modelu- dlatego też może się zmieniać z upływem lat/testów.

      po za tym euro ncap to bzdura tak jak wspomniana emisja spalin- robiona przez niemców dla niemców ;)

      dla zmiany poglądów polecam amerykańskie (realne) testy IIHS czyli Insurance Institute for Highway Safety gdzie testy uwzględniają wjazd pod naczepę tira, small overlap czyli częściowe uderzenie przodem itd

      • 2 0

      • trochę nie tak

        gwiazdki przyznawane są w momencie, gdy producent zdecyduje się poddać testom. na przykładzie giulietty: weszła do produkcji w 2010 i w tym roku był test. ostatni facelift miał miejsce w I połowie 2016, test mamy w grudniu 2017. swoją drogą nie rozumiem, po co alfa się na to zdecydowała- jakoś merc a-klasse, bmw serie 1, audi a3, czy volvo v40 nie aktualizują swoich ocen (a były niższe, teraz nagle siłą rzeczy są wyższe) właściwie poza renault megane i fiata tipo wszystkie popularne kompakty mają ostatni test w 2012/2013 :D
        ncap pierwotnie powstał jako inicjatywa francusko- brytyjsko- szwedzka przy wsparciu ue w brukseli
        a testy iihs są fajne, ale powoli też pod nie robi się samochody. do tego większość popularnych w europie samochodów nie jest im poddawana, bo nie występują na rynku usa, więc są w polsce mało przydatne. za to ich największą zaletą jest wyraźne rozdzielenie oceny na test zderzeniowy i ocenę asystentów bezpieczeństwa.

        • 1 0

  • Henry Ford w grobie się przewraca. Tak Ford Corp. w następnych pokoleniach zniszczył taką porządną firmę.

    • 4 1

  • Od 1:44 do 1:48 z prawej nadlatuje mucha :)

    • 2 0

  • Alfa Romeo podczas crusch testów dojeżdzą do tej ścianki na lawecie (4)

    • 16 2

    • Crusch??? (1)

      • 3 0

      • może crunch :)))

        słowo crush też istnieje, tylko co innego oznacza:)

        • 1 1

    • razem z lagunom

      • 6 0

    • Komuś wiedza zatrzymała się...

      ... na roku 1997 ;)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane