- 1 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (232 opinie)
- 2 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (207 opinii)
- 3 Mapa pożarów aut w Trójmieście (132 opinie)
- 4 Po majówce podwyżki na stacjach paliw? (60 opinii)
- 5 Podsumowanie majówki na drogach (62 opinie)
- 6 Nowe, elektryczne Volvo EX90 w Trójmieście (79 opinii)
Posypały się gwiazdki w testach zderzeniowych. Punto... na zero
Testy zderzeniowe Volvo XC60.
Podczas tegorocznych testów zderzeniowych Euro NCAP eksperci sprawdzili 62 najnowsze modele. 41 z nich otrzymało maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Najlepsze okazało się Volvo XC60, a najgorszy Fiat Punto, który nie otrzymał żadnej gwiazdki bezpieczeństwa.
Każdy test zderzeniowy wygląda identycznie i rozpoczyna się od czołowego uderzenia w pionową ścianę przy prędkości 64 km/h. Następnie w bok unieruchomionego pojazdu z prędkością 50 km/h uderza ruchoma przeszkoda. W trzecim teście auto ustawione jest bokiem na specjalnej platformie, która z prędkością 32 km/h wgniata się w słup. W kolejnym kroku samochody badane są pod kątem bezpieczeństwa pieszych - w przód pojazdu, w różne elementy nadwozia, z prędkością 40 km/h wystrzeliwany jest manekin. Na sam koniec testerzy sprawdzają systemy bezpieczeństwa danego modelu.
Pięć gwiazdek
Volvo po raz kolejny potwierdziło, że jest światowym liderem w budowaniu najbezpieczniejszych samochodów. Przypomnijmy, że w 2015 roku ranking Euro NCAP w cuglach wygrał model XC90. Teraz w ślady swojego większego brata poszło XC60. Najniższy stopień podium również należy do Volvo. Trzecie miejsce ex aequo zajęły modele S90 i V90.
Bardzo wysoko w zestawieniu uplasowały się dwa modele Volkswagena - Arteon i T-Roc. Z pewnością wiele osób zdziwi obecność w pierwszej dziesiątce rankingu dwóch modeli Subaru - XV i Imprezy.
Stawkę w topowej dziesiątce rankingu Euro NCAP uzupełniają: Jaguar F-Pace, Mercedes-Benz Klasa X i Kia Stinger.
Poniżej prezentujemy ranking aut, które najlepiej wypadły w tegorocznym rankingu (w nawiasie podano oceny wyrażone w procentach: bezpieczeństwo dorosłych pasażerów / bezpieczeństwo przewożonych dzieci / bezpieczeństwo pieszych / ocena asystentów bezpieczeństwa).
- Volvo XC60 (98/87/76/95)
- VW Arteon (96/85/85/82)
- Volvo V90 (95/80/76/93)
- Volvo S90 (95/80/76/93)
- VW T-Roc (96/87/79/71)
- Subaru XV (94/89/84/68)
- Jaguar F-Pace (93/85/80/72)
- Mercedes-Benz Klasa X (90/87/80/77)
- Kia Stinger (93/81/78/82)
- Subaru Impreza (94/89/82/68)
- DS 7 Crossback (91/87/73/76)
- Honda Civic (92/75/75/88) - drugie testy
- Toyota C-HR (95/77/76/78)
- Opel Insignia (93/85/78/69)
- Mitsubishi Eclipse Cross (97/78/80/71)
- Range Rover Velar (93/85/74/72)
- Alfa Romeo Stelvio (97/84/71/60)
- VW Polo (96/85/76/59)
- Jaguar E-Pace (86/87/77/72)
- Mazda CX-5 (95/80/78/59)
- Porsche Cayenne (95/80/73/62)
- Land Rover Discovery (90/80/75/73)
- Audi Q5 (93/86/73/58)
- Seat Arona (95/80/77/60)
- BMW Serii 5 (91/85/81/59)
- Seat Ibiza (95/77/76/60)
- Renault Koleos (90/79/62/75)
- BMW X3 (93/84/70/58)
- BMW Serii 6 GT (86/85/81/59)
- Skoda Karoq (93/79/73/58)
- Hyundai i30 (88/84/64/68)
- Jeep Compass (90/83/64/59)
- Skoda Kodiaq (92/77/71/54)
- Ford Fiesta (87/84/64/60)
- Opel Grandland X (84/87/63/60)
- Hyundai Kona (87/85/62/60)
- Opel Crossland X (85/84/62/57)
- Mercedes-Benz Klasy C Kabriolet (89/79/66/53)
- Citroen C3 Aircross (85/82/64/60)
- Mini Countryman (90/80/64/51)
- Toyota Yaris (83/80/63/57)
Cztery gwiazdki
Honda Civic została poddana testom zderzeniowym dwukrotnie. Przy drugiej próbie auto lepiej wypadło w kategorii ochrony przewożonych dzieci, dzięki czemu otrzymało dodatkową, piątą gwiazdkę.
- Honda Civic (92/67/75/88)
- Opel Ampera-e (82/73/75/72)
- Nissan Micra (91/79/68/49)
- Citroen C3 (88/83/59/58)
Trzy gwiazdki
O oblanych testach Forda Mustanga pisaliśmy na początku tego roku. Przy pierwszej próbie Mustang otrzymał zaledwie dwie gwiazdki bezpieczeństwa. Przy drugim rozbiciu samochód nieznacznie się zrehabilitował i zyskał dodatkową gwiazdkę Euro NCAP.
- Kia Stonic (85/84/62/25)
- Kia Rio (85/84/62/25)
- Suzuki Swift (83/75/69/25)
- Ford Mustang (72/32/78/61) - drugie testy
- Citroen e-Mehari (74/78/48/25)
- Ford C-Max (76/60/59/29)
- Ford Grand C-Max (76/60/59/29)
- Dacia Duster (71/66/56/37)
- Kia Picanto (79/64/54/25)
- Toyota Aygo (74/63/64/25)
- Ford Ka+ (73/61/57/29)
- Alfa Romeo Giulietta (72/56/59/25)
- Fiat Doblo (75/46/57/25)
- MG ZS (71/51/59/29)
- Opel Karl (61/60/58/25)
- DS 3 (69/37/55/29)
- Fiat 500 (66/49/53/27)
Dwie gwiazdki
- Ford Mustang (72/32/64/16)
Zero gwiazdek
Na szarym końcu uplasował się Fiat Punto. Z powodu braku systemów bezpieczeństwa organizacja Euro NCAP nie przyznała modelowi żadnej gwiazdki. Przypomnienie o zapięciu pasów to trochę zbyt mało. Gdyby ostatnia kategoria nie była brana pod uwagę, Punto otrzymałoby co najmniej dwie gwiazdki.
- Fiat Punto (51/43/52/0)
Opinie (74) 1 zablokowana
-
2017-12-13 12:14
(3)
Tyle aut na liście, tyle gwiazdek a nigdzie nie ma Passata?
- 13 3
-
2017-12-13 12:26
moze dlatego że "62 najnowsze modele" a passat jest z 2014 więc swoje gwiazdki już dostał
- 9 1
-
2017-12-13 14:10
Passat jest tchnieniem Boga, tak więc nie może być poniżony do żadnego testu, czy rankingu
:-)))))
- 10 0
-
2017-12-13 17:35
Jest - Arteon. To Passat w innej szacie. I o 20% droższy (jeszcze droższy).
- 6 0
-
2017-12-13 12:34
:) (19)
Wcale mnie nie dziwi, że Volvo jest na pierwszym miejscu :)
Nie dość, że bezpieczny to jeszcze jak wygląda....:)
Marzenie taki samochód :)
Może kiedyś....- 21 27
-
2017-12-13 12:51
(7)
Volvo to kupa dla mało wymagającego dziadka. Zresztą to chińszczyzna.
- 6 19
-
2017-12-13 14:08
(1)
Tylko ta kupa jest bardzo droga i jest marzeniem wielu ludzi
- 9 3
-
2017-12-13 17:15
Ludzie i kupe kupia
I myślą że jak droga to dobra
- 3 4
-
2017-12-13 14:20
(2)
Volvo produkowane jest w Szwecji a z Chinami ma tylko tyle wspólnego, że większość akcji wykupili Chińczycy.
- 8 3
-
2017-12-14 08:07
(1)
Czyli jest chińskie.
- 3 1
-
2017-12-14 10:47
ale niekoniecznie jest chińszczyzną
w tym popularnym rozumieniu że to badziewie
- 0 1
-
2017-12-14 13:45
(1)
Jak masz pojęcie o motoryzacji na poziomie przedszkolaka to odpuść publiczne udzielanie w tej kwestii. Dziwię się, że nie napisałeś "guga" jak mówią małe dzieci na samochody... Volvo jest jedynie w rękach chińskiego inwestora i tyle. Ma szwedzkiego prezesa, szwedzkich projektantów, inżynierów. Ba, siedziba Volvo również mieści się w Szweci. Ciekaw jestem czy tak samo mówisz o BMW czy Mercedesie, które od dawna w Chinach mają swoje fabryki.
- 1 1
-
2017-12-15 12:38
nie do końca masz rację
w lokalnych chińskich fabrykach dobiera się chińskich inżynierów (tak samo dobrych) bo po prostu są na miejscu. Zobacz sobie na struktury zatrudnienia w zachodnich firmach których oddziały, albo fabryki są w Polsce. Prezes, wiceprezes, i może 2 ważniejszych dyrektorów jest z siedziby rodzimej, cała reszta kadry to lokalesi. Sam też pracuję w niemieckim koncernie który ma oddziały w Polsce i w Chinach.
- 0 0
-
2017-12-13 13:44
(6)
Jedyne Volvo co "i jak wyglada" to model Polestar 1, ktory bedzie dostepny za rok dopiero, reszta to dziadkowa stylistyka. W ostatecznosci mozna kupic V40, ale to serio ostatecznosc, tyle aut z ladniejsza stylistyka jest... Ale nie kazdy ma poczucie estetyki, jak ktos chce dobre i bezpieczne wozidlo to kazde volvo bedzie spoko. :)
- 5 10
-
2017-12-14 10:48
oj nie każdy, ty na pewno nie masz poczucia estetyki (5)
- 2 4
-
2017-12-14 14:09
(4)
No tak, bo ludzie ktorym podoba sie golf, passat czy octavia to maja prawdziwe poczucie estetyki... :) Prawda jest taka, ze 99% polakówow nawet nie wie jak sie przyzwoicie ubrac, a co dopiero ocenic samochod.
- 2 4
-
2017-12-14 14:42
problem w tym że obiektywnie nie da się stwierdzić kto ma poczucie estetyki (3)
a akurat o Golfie nikt tu nie pisał
- 5 2
-
2017-12-14 16:14
(2)
Ależ oczywiście, że się da. Można ku temu użyć chociażby Prawa Sturgeona. To się pokrywa z rzeczywistością, można podać tysiące przykładów.
- 1 4
-
2017-12-15 12:41
no to proszę, uargumentuj to logicznie
ja twierdzę że stylistyka Volvo jest genialna bo konsekwentna, teraz czekam na twój kontrargument
- 1 0
-
2017-12-15 20:11
to prawo najbardziej się tyczy tych którzy nie wiedzą o czym mówią
mieścisz się w 90% tego wszystkiego co jest bzdurą wg Sturgeona
- 0 0
-
2017-12-13 14:13
Szczera prawda (2)
Jestem w posiadaniu XC60 D5 AWD od 3-lat i moge tylko potwierdzic powyzsza opinie
- 4 3
-
2017-12-13 20:44
w sensie miałeś wypadek i wyszedłeś bez szwanku?
- 7 0
-
2017-12-14 08:45
W sensie, że kupa? Nie dziwię się.
- 3 3
-
2017-12-14 13:37
Dla mnie też nie jest to niespodzianką. Volvo przyszyło sobie na dobre łatkę numeru 1 w kwestii bezpieczeństwa i jak widać od lat się to nie zmienia.
- 0 0
-
2017-12-13 13:13
Powinni wprowadzic 6 gwiazdke i podwyzszyc standardy bezpieczenstwa.
- 5 2
-
2017-12-13 13:31
O którym modelu Punto mowa? Bo ostatni jaki się pojawił na rynku jest chyba z 2014. (2)
- 13 2
-
2017-12-14 13:14
(1)
Doczytałem sobie. Same próby kolizyjne wyszły spoko ale nie ma brzęczyka pasów i kilku innych elektronicznych bajerów. Auto ma homologację z 2014 a wtedy NCAP miało inne wymogi. Dlatego lepiej patrzeć na IIHS bo tam patrzy się na bezpieczeństwo konstrukcji, a nie gadżety.
- 1 0
-
2017-12-16 01:02
Jak na to spojrzeć inaczej...
... to jest z 2005 roku, nie 2014. Umówmy się, to co teraz sprzedają pod nazwą Punto to niestety tylko lifting liftingu Grande Punto, a nie nowy model, zaledwie popłuczyny po jednym z najciekawszych aut tego segmentu. Przykro patrzeć jak świadomie ubijają ten model.
- 0 0
-
2017-12-13 13:44
Tak... te gwiazdki to można sobie wsadzić tam gdzie światło nie dochodzi... (7)
Bo podobnie jak z normami spalin producenci starają się robić tak, żeby w warunkach testowych wypadały jak najlepiej. A nieraz widziałem, jak wygląda to w wypadku kolizji i wypadków w prawdziwym ruchu ulicznym. Ostatnio nowy Hyundai i30 po kolizji z Audi A6 C5.
i30 urwany i połamany zderzak wraz z atrapą, rozbite reflektory, uszkodzona chłodnica, lekko wgnieciona maska. Audi? Wgniecione drzwi, rozbita szyba...
Kto poniósł większe i bardziej kosztowne szkody?- 6 15
-
2017-12-13 13:59
o ile zgadzam sie odnośnie gwiazdek (6)
to akurat koszty nie są oceniane, tylko bezpieczeństwo pasażerów. samochód ma się rozsypać wręcz, z wyjątkiem kabiny, koszty są nieistotne. wiesz, w porządnym zderzeniu dowolnego współczesnego samochodu z np. polonezem 1500, nowy będzie skasowany, polonez bez ryski, ale wszyscy w polonezie będą martwi, w nowym bez zadrapania.
- 17 1
-
2017-12-13 20:47
poza tym siłą rzeczy cięższy samochód zdemoluje lżejszy (2)
A6 pewnie z 1,5 raza cięższy od i30. A do tego wyżej położone zderzaki.
- 1 0
-
2017-12-13 21:18
Audi cięższe, ale zauważ że tutaj to Audi zostało uderzone w bok nie Audi uderzyło
pewnie standardowe w takich wypadkach wymuszenie pierwszeństwa się tak zakończyło. Więc pewnie kierowca Hyundaia nie jechał szybciej niż to 50-60 km/h
- 0 0
-
2017-12-14 11:18
to jest właśnie duże wyzwanie projektowe
cięższe auto by przetrwało dzwona I dostało te swoje gwiazdki musi być wyposażone w sztywniejsze strefy zgniotu niż mniejszy pojazd. Gdy dochodzi do zderzenia, załóżmy czołowego, to mniejsze obrywa bardziej bo nie dość że ma niższą masę i szybciej wytraci energię (większe przyspieszenia działające na ludzi) to jeszcze odkształci się bardziej. Nawet jak weźmiesz dużą furę 2 generacje starszą to nadal będzie bezpieczniejsza od nowego malucha pokroju yarisa czy czegoś takiego. Jest to duży problem w niekompatybilności. Wiadomo, im nowocześniejszy pojazd tym ma dodatkowe systemy typu jakieś poduszki na kolana, ale są rzeczy których nie da się tak zupełnie przeskoczyć.
- 0 0
-
2017-12-13 21:27
To nie do końca tak działa. (1)
Bo jeśli te 5 gwiazdkowe auta wyglądają jak na zdjęciach ten 5 gwiazdkowy VW Arteon po czołowym uderzeniu przy 64 km/h to co będzie przy zderzeniu na drodze z podwyższonym limitem prędkości np. Armii Krajowej przy 80 km/h ? No ok. Jeszcze może niewielkie obrażenia.
Ale droga ekspresowa gdzie jedzie się przepisowo 120 km/h albo autostrada 140 km/h?
Trafisz na sytuację, gdzie np. auto przed tobą straci z jakiegoś względu kontrolę i wleci po odbiciu od barier przed ciebie. Siłą rzeczy uderzysz w nie czołowo z prędkością ponad 100 km/h. Wtedy już na pewno kabina pasażerska mimo wszystkich tych systemów zostanie naruszona.- 0 0
-
2017-12-14 10:53
owszem, tylko że nie ma sensu projektować pojazdów na zderzenie przy prędkości światła
64 km/h wynika ze statystyki. Chodzi o to że najczęściej i tak się hamuje. Trzeba sobie postawić jakaś granicę żeby nie brnąć w kosmiczne koszta. To jednak jest produkt dla ludzi i musi ich być na niego stać, taki kompromis.
- 2 0
-
2017-12-14 11:12
uwierz mi te nowe auta są dużo sztywniejsze od poloneza
on był może I mocny ale za swoich czasów kiedy porównywano go do skody favorit, albo tego typu wynalazków. Teraz po zderzeniu z czymkolwiek w miarę nowym by się rozsypał.
- 0 0
-
2017-12-13 13:53
Te gwiazdki za asystentów bezpieczeństwa to jeden wielki szajs, którego nie powinno się punktować. (1)
Rozpraszacze dźwiękowe i tyle. Kto nie chce jeździć w pasach to zapina go i siedzi na nim i tyle z tego systemu.
- 22 0
-
2017-12-14 11:22
punkty za brzęczki mocno mylą ludzi
wolałbym 5 gwiazdek wynikających z tego jak auto wytraciło energię niż 5 gwiazdek z czego 2 są za dodatkowe kontrolki. Powinni zaznaczyć zawsze z czego to wynika
- 2 0
-
2017-12-13 13:54
fajnie tu widać różnicę ocen w porównaniu z latami poprzednimi (2)
na przykładzie alfy giulietty: w 2010 miała najwyższy wynik ochrony kierowcy (97%) , który został przebity dotychczas tylko przez któreś volvo. dziś- poniżej średniej. konstrukcja się nie zmieniła, raczej coś poprawili. taka przepaść technologiczna, czy po prostu głupi dobór testów? przejrzałem punktację ochrony dziecka- oceniają m. in. ile spośród wybranych przez nich fotelików będzie pasować:D integralną częścią oceny bezpieczeństwa w czasie zderzenia jest też obecność elektronicznych asystentów...coraz dziwniejsze te testy.
- 9 0
-
2017-12-13 16:40
żadne euro ncap tylko IIHS powinno testować auta i wystawiać oceny. (1)
gwaizdki euro ncap są przyznawane w roku odpowiednim dla wyprodukowania modelu- dlatego też może się zmieniać z upływem lat/testów.
po za tym euro ncap to bzdura tak jak wspomniana emisja spalin- robiona przez niemców dla niemców ;)
dla zmiany poglądów polecam amerykańskie (realne) testy IIHS czyli Insurance Institute for Highway Safety gdzie testy uwzględniają wjazd pod naczepę tira, small overlap czyli częściowe uderzenie przodem itd- 2 0
-
2017-12-13 18:35
trochę nie tak
gwiazdki przyznawane są w momencie, gdy producent zdecyduje się poddać testom. na przykładzie giulietty: weszła do produkcji w 2010 i w tym roku był test. ostatni facelift miał miejsce w I połowie 2016, test mamy w grudniu 2017. swoją drogą nie rozumiem, po co alfa się na to zdecydowała- jakoś merc a-klasse, bmw serie 1, audi a3, czy volvo v40 nie aktualizują swoich ocen (a były niższe, teraz nagle siłą rzeczy są wyższe) właściwie poza renault megane i fiata tipo wszystkie popularne kompakty mają ostatni test w 2012/2013 :D
ncap pierwotnie powstał jako inicjatywa francusko- brytyjsko- szwedzka przy wsparciu ue w brukseli
a testy iihs są fajne, ale powoli też pod nie robi się samochody. do tego większość popularnych w europie samochodów nie jest im poddawana, bo nie występują na rynku usa, więc są w polsce mało przydatne. za to ich największą zaletą jest wyraźne rozdzielenie oceny na test zderzeniowy i ocenę asystentów bezpieczeństwa.- 1 0
-
2017-12-13 14:03
Henry Ford w grobie się przewraca. Tak Ford Corp. w następnych pokoleniach zniszczył taką porządną firmę.
- 4 1
-
2017-12-13 14:04
Od 1:44 do 1:48 z prawej nadlatuje mucha :)
- 2 0
-
2017-12-13 14:07
Alfa Romeo podczas crusch testów dojeżdzą do tej ścianki na lawecie (4)
- 16 2
-
2017-12-13 19:51
Crusch??? (1)
- 3 0
-
2017-12-13 20:00
może crunch :)))
słowo crush też istnieje, tylko co innego oznacza:)
- 1 1
-
2017-12-13 20:24
razem z lagunom
- 6 0
-
2017-12-16 01:03
Komuś wiedza zatrzymała się...
... na roku 1997 ;)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.